Mot Sri Lanka!!

Hej!!
Idag vaknade jag genomsvett strax efter 5 på morgonen. Täcket jag hade var så tjockt och ACn verkade inte fungera så bra..
Jag tog en dusch och packade ihop mina grejer i mörkret. Det jobbiga med att bo i dorm är att man inte kan väsnas eller tända lampan när man vill(vilket ifs många ändå gör..).
Jag sprang bort till Seveneleven när jag checkat ut och köpte en toastie och en banan att ha lite senare. Hade bokat en bil att härma mig kl 6, men trodde det skulle vara många olika hostel med där, för en taxi kostade det trippla. Det kom en bil som liknande en taxi och hämtade upp mig och en irländsk kille från samma hostel som skulle med samma plan till Kuala Lumpur. Vi snackade och hängde på flygplatsen. Jag hade tänkt köpa lite souvenirer på flygplatsen men den var så liten. Hade bara 3 gatear och fanns i princip ingenting att köpa, förutom 5 pack kylskåpsmagneter.

Vi bordade planet ganska långt innan och sen satt alla bara och väntade. Flyget från Krabi till Kuala Lumpur tog ca 1.5h. Där hade jag sedan ca 4h på mig att hämta mitt bagage och checka in det igen.

Jag skyndade mig till bagagebanden för att snabbt komma ut, visste att flygplatsen var väldigt stor. Jag letade reda på avgångar och när jag tagit mig dit såg jag inte mitt flyg på tavlan. Som tur var frågade jag en i informationen och han berättade att det var en annan terminal(han sa flygplats så blev först sjukt rädd. Hade dubbelkollat så det var samma flygplats!!). Jag fick ta ett tåg en hållplats till den andra terminalen. Där hittade jag mitt flyg och check in. Det tog så lång tid för alla att checka in. Kön var inte ens lång men ändå stod jag där i ca 40 min.

Tillslut fick jag checkat in och gick vidare till passkontrollen. Där var mer folk och allt gick så sakta där med. När det var 10 min kvar till boarding var det fortfarande ca 10 pers framför mig. Jag hade ingen aning om hur långt det var till gaten så började bli lite stressad.

När jag väl kom in var jag tvungen att ta en till pendel till där min gate var. Som tur var kom tåget nästan direkt och jag hann till gaten. Den öppnade tiden det stod på boarsingpasset men när jag kom dit hade ändå väldigt många gått in.
Väl inne i gaten käkade jag lite chips jag hade kvar i väskan sen gårdagen. Hann inte köpa någon mat eller dricka.

På flygplanet ingick som tur var mat och jag fick Butter Chicken och lite fruktsallad. Det var inte mycket mat men det var gott iaf. Flyget tog ca 3.5h. Jag började kolla på en Sri Lanka film för att få en uppfattning om hur människor är här, men den var väldigt dåligt gjord och det kändes verkligen som de övat in alla repliker och sa dem onaturligt. Jag fortsatte ändå kolla på den men blev väldigt trött efter maten och sov mesta tiden. Hade tur och fick två säten för mig själv!!

I Sri Lanka flög jag till huvudstaden Colombo. På flygplatsen plockade en förare upp mig från företaget Pearl Lanka. Han heter Fernando och är min förare för 5 dagar!

Vi körde till Negombo där han visade runt staden lite. I Negombo bor många kristna, men han berättade att det även är muslimer, buddhister och hinduer här. Det fanns många olika kyrkor/tempel för de olika religionerna. Vi körde förbi några och det var väldigt fina!
Vi körde ut mot vattnet där det var ett gammalt fort som var byggt flera hundra år före Kristus. Fortet var idag ett fängelse och på en stor gräsplätt med bara lite taggtråd omkring kunde man se sjukt många killar spela fotboll. Jag trodde först de bara var några som hade träning, innan han förklarade att det var ett fängelse. Det såg inte så svårt ut att rymma.. Men de har kanske vakter med vapen som står gömda någonstans.

Kusten här var inte så bra för att bada, men det var väldigt många fiskare här! På en stor sandplätt på marken låg massa svarta presenningar. Under dessa var det torkad fisk. På dagen tog de bort preseningen och soltorkade fisken, men på natten skyddade de den. Förstår inte riktigt hur de kan torka fisken så.. för det var såå många fåglar där, och runt omkring gick hundar och katter. Såg ju ifs inte det på dagen utan de hade hunnit lägga presenning för när vi kom dit.

Vi körde vidare och kollade i staden och sedan körde vi mot hotellet. Jag var så trött och hungrig. Trött vet jag inte varför för jag sov en del på planet.. Men hungrig för att jag bara ätit en toastie, lite chips och chasew och en liten portion flygmat på hela dagen. Klockan var runt 17.30 när vi tog oss mot hotellet och det tog 40 min dit.

När vi kom fram blev jag så paff. Det var ett så fint hotell, visste inte riktigt hur jag skulle beté mig.. en man kom med en vagn och tog mitt bagage till rummet. Väl där blev jag så nervös för jag visste inte hur mycket dricks man skulle ge.. han stod och väntade på att få och frågade när jag skulle åka i morgon. Jag blev nervös så jag sa "sex, nej sju.." varpå han säger "ah var det inte runt 8?". Haha samtalet fortsatte en stund med att jag sa fel hela tiden. Sen gav jag han 100 Sri Lankan rupee vilket jag inte vet om de ens är ok att ge..

Jag kom in på rummet och det var så fint, med tv och egen balkong och fräsch dusch. Jag kollade vad det kostade att beställa mat på rummet, för de var ingen restaurang förutom hotellets i närheten. Hotellet låg ganska öde.
Jag var vrålhungrig så jag ringde room-service för första gången tror jag?!
Jag beställde både en pizza och en macka och en lemonad att dricka. Det tog ganska lång tid innan maten kom och jag blev lika nervös när han tillslut kom med brickan. Han bar den på axeln som de gör i filmer. Han frågade om det var 2 pers eller bara jag.. Haha jag hade beställt 2 huvudrätter.. Men båda till mig.

När han skulle gå lät jag han bara gå utan dricks för jag frågade om jag skulle betala nu eller sen och han sa sen. Sen såg jag att det kostade mer än bara för maten så de måste lagt på någon peng för att han skulle gå hit med det (hoppas det iaf).

Jag käkade i sängen samtidigt som jag kollade på animal planet. Det var faktiskt riktigt kul att kolla på TV igen, det var ju ca 2 månader sedan.

Jag orkade inte äta upp allt.. pizzan var lite större än jag trodde. Jag tog en lång go dusch innan jag gick och la mig. Sängen var såå skön!!

På flygplatsen I Krabi(Thailand) kunde man köpa kylskåpsmagnet med Singapore på.. vet inte varför man skulle vilja göra det?

 Flygmaten som var god men inte så mycket.

 
Från flygplanet i höjd med molnen:
 
I taxfreen i Sri Lanka kunde man köpa allt möjligt, som tex kylskåp och tvättmaskin.. Haha kanske bra för de som bor här men lite svårt att frakta hem för en annan.
 
Körde in i Negombo: 
 
Fängelse vid kusten, man ser porten till fängelset i den gamla porten till vänster:
 
Här hade det fotbollsträning.. eller var i fängelse.. eller både och: 
 
Där de torkade fisk: 
 
Rester som hundar o fåglar mumsade på: 
 
Körde förbi ett fint tempel!
 
På väg till hotellet, här kan man också sitta: 
 
På hotellet där de körde min väska på en guldvagn!!
 
Rummet, den sägen.. inte sovit så skönt på jag vet inte hur länge.
 
Room service och animal planet, beställde så mycket för det var billigt och jag var så hungrig. Klarade inte äta upp allt :(
 
Är lite rädd för att jag ska åka bil lite för mkt och bara se saker från fönstret.. Men han sa att jag bara kunde be honom stanna om jag ville ut och kolla på något. Får se hur det är att ha en privatförare så många dagar!!
 
Än så länge är Sri Lanka väldigt fint!
 
Ha det!! 
 
//Klara 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0