DAG 9: Första dagen i Tokyo

Hej!! 

Idag kom jag till Tokyo vid 5 tiden på morgonen. Sov 1.5h denna natt eftersom jag flög sent. Jag tog mig till en tågstation i området där vi skulle bo och försökte få in väskan i ett skåp. Packade om väskan massa gånger men skåpet var för litet. Mobilen höll på att dö och jag hittade inga uttag, en jobbig start på Tokyo.

Köpte en japansk laddare och hittade tillslut ett Starbucks där jag satt tills Mamma, Oskar, Emil, Linda, Morfar och Akiko kom!
Har bara varit iväg en vecka.. Men oj vad jag grät när vi träffades! Haha skönt att de är här.
Vi gick och åt Japansk lunch, rå fisk, som var såå gott!! Sedan tog vi oss till boendet och lämnade väskorna. Vi tog oss till Shibuya och kollade på en staty av hunden Hachiko. Vi gick även och kollade på ett sjukt stort övergångsställe där det blir grönt åt alla håll samtidigt. När vi skulle gå upp för att se det från ovan, var det massor av asiater på ett ställe och de såg ut som de väntade på något. Vi stod och kollade vad det var som hände och tillslut kom ett gäng tjejer ut från en trappa. De var tydligen kända och kallar sig "IZ one". Vi hade aldrig hört talas om dem, men de var japanska/sydkoreaner som sjöng.
Vi gick och handlade lite frukost till morgondagen i en större shop. De hade så mycket speciella saker där som vi inte var vana vid. Man kunde köpa torkad fisk och torkade krabbor som snacks.. även larver. De har ett speciellt Te som de kallar Matcha. Man kunde köpa allt möjligt med Matcha-smak på. Vi nöjde oss med lite yoghurt, flingor och nudlar. Oskar köpte en flaska Sake, som är sprit gjord i Japan.
Ingen av oss hade sovit så länge natten till idag, så vi åkte hemåt ganska tidigt för att vila lite och duscha av oss flyg-svetten. Det var mycket varmare än jag trodde här, ca 27 grader! Hade alldeles för mycket kläder på mig sedan flyget.

När vi kom in och kollade lite mer noga på boendet visade det sig vara väldigt mycket mindre än vi trodde. Det var ett rum med 3 dubbelsängar (120cm), ett pyttelitet kök och toa+dusch. Sängarna var kanske inte riktigt avsedda för 6 svenskar att dela på. Vi tog av en madrass från en säng och så sov Emil på golvet. Det var bara ett täcke i varje säng så han fick lite handdukar och saronger som täcke... Vi delade ett täcke så en fick ha påslakanet och Oskar hade täcket utan påslakan.. täcket var ganska äckligt men han lånade mitt sov-lakan och hade mellan. Det finns ingen stans att sitta förutom i sängarna, så här kommer vi nog inte spendera så mycket tid.. men det var billigt!!  

Boendet ligger dock väldigt bra, har en station med tåget till både Shibuya och Shingjuku, vilket är två större hållplatser.

Vi gick ut och åt i kvarteret där vi bor, sedan la vi oss vid åtta.. :)

Bilder från första dagen i Tokyo:

Sushi till lunch, alltså inte Svensk sushi utan rå fisk: 

 
Trötta: 
Hunden Hachiko, som väntade på sin ägare på stationen även efter ägaren gick bort: 
 
Stor korsning i Shibuya: 
Torkad fisk som snacks.. 
 Sängarna, man ser även de andra sängarna på bild och rummet är inte större än såhär.. :) 
 

//Klara


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0