DAG 8: "Kinas Venedig" - Zhujiajia

Hej!!
Idag gick jag upp tidigt för att packa ihop det sista innan jag skulle checka ut från hostellet(kunde lämna stor-väskan där hela dagen). Jag skulle även träffa Alba(spanjorskan) för att åka iväg på en dagstur.
Vi sågs vid en tunnelbanestation på vägen. Tunnelbanorna är såå stora här och Internet funkar inte överallt. Vi bestämde oss för att ses där man hoppar på tåget allra längst fram. Därifrån tar vi sedan tunnelbanan ca 1.5h ut från Shanghai (men vi är fortfarande kvar i Shanghai). Där visste vi att det skulle finnas ett slags "Kinesiskt Venedig" och området hette Zhujiajia. Vi gick och gick men hittade det inte. Frågade folk och de visade oss åt samma håll men med olika direktiv. Vi hittade en fin park istället där folk dansade, tränade, sjöng och gjorde Yoga. Det var väldigt mysigt i parken och man blev nästan sugen på att dansa själv.

När vi gick vilse gick vi över en bro där de höll på att lägga ny asfalt. Båda blev förvånade över att de inte hade några avspärrningar. Bilar, mopeder, gåntrafikanter, asfalt-maskiner och arbetarna gick runt överallt och de pausade inte jobbet utan tutade bara och körde på.
Det var ca 30 grader och strålande sol och när vi gått fram och tillbaka i ca 1h tappar vi nästan hoppet. Då springer vi på en man som tydligt visar raka direktiv med handen hur vi ska gå och det blev rätt!!
Det var väldigt fint och mysigt där. Men vi höll oss först i utkanten av området där vi var helt själva. Sedan gick vi mot där själva området var utpekat för turister och där var tjockt med folk och såklart olika stånd som sålde krimskrams och mat av alla dess slag.
Det var nog inte riktigt som Venedig(har inte varit där) men husen låg precis vid vattnet och de gick små åar lite här och där.
Själva området var ganska litet, så vi var klara redan vid 13. Vi käkar och tar tunnelbanan till området där jag bor. Tydligen bodde jag väldigt nära en sjukt stor shoppinggata och köpcentrum. Vi går runt där ett tag och båda är ganska trötta. Alba börjar känna sig förkyld och drar hem och jag kollar vidare lite. Det var väldigt roligt att hänga med någon och Alba var supertrevlig och rolig! Utan henne hade nog dagen varit lite småseg och jag hade förmodligen dratt hem när jag inte hittade vatten-byn.
Väl på hostellet hänger jag i receptionen eftersom jag hade checkat ut från mitt rum. Inser att det är DÄR jag skulle hängt för att träffa folk(nu vet jag till nästa ställe). Träffar många som jag småsnackar med men snackar mest med en amerikan som också skulle flyga ikväll. Han var kanske runt 40 och superrolig. Han var över 2 meter lång och hade bott på massa ställen och rest så mycket. Han gav mig tips om en hike att göra i Hongkong. Hans tjej jobbade på hostellet så det var därför han hängde där. Det var kul att hänga där och tiden gick snabbt när man snackade med folk. Köpte även en sjukt god pannkaka(mer som en gigantisk wrap) och jag var lite besviken att jag hittade det stället sista kvällen.. :)
Nu sitter jag på flygplatsen och var 4h tidig.. väntar på att check-in ska öppna. Ikväll 1.10 flyger jag till Tokyo, vilket ska ta ca 2-3h. Sen när jag landat i Tokyo är kl strax efter 5. Det blir inte många timmars sömn inatt, men gick de att överleva på 2h sömn i Peking ska det gå i Tokyo med!
I Tokyo möter Mamma, Oskar, Linda, Emil och Morfar upp mig!! :D Akiko ska vi såklart också träffa! Längtar!!

Zhujiajia: 

 
Mina lår ser oändligt långa ut... särskilt när mannen ser så kort ut 
Alba :D 
Shoppinggatan från köpcentret:
Ett fint hus:
Den goda pannkakan: 
 

//Klara


Kommentarer
Postat av: Pappa

Vad roligt att läsa din blogg. Den resan räcker för mig. Snart får du täffa halva tjocka släkten!

Svar: Vilken tur 😍 ja nu är de här!! Saknar dig ❤
Klara Albertsson

2019-09-26 @ 16:11:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0