DAG 5: Tåg till Shanghai

Hej!
Tog sovmorgon idag och skippade att gå till Lama templet som låg precis vid hotellet. Tänkte gått dit men tyckte jag behövde sova lite. Hittade friterat bröd till frukost och packade ihop mina grejer.
Jag tänkte åka ett snabbtåg vid 12 men hade inte riktigt fattat att tåget bara gick från södra Beijing. Jag tog tunnelbanan till Beijing stationen och sprang runt som en galning innan jag hittade vart man köper biljetter. När jag kommer fram måste jag byta kö för att köpa biljett till Shanghai. Står i ytterligare en kö och när jag väl kommer fram säger de att jag måste till Beijing Södra station för att åka till Shanghai. Då var det bara leta reda på tunnelbanan igen och åka till Beijing Södra. Väl där är det lite lättare att hitta vart jag köper biljetter. Klockan är över 12 så det tåget har redan gått. Alla klass 2 platser på nästa snabbtåg var fulla och klass 1 biljetterna var väldigt dyra. Jag köper biljett till ett vanligt tåg som avgår 13.45 och är framme i Shanghai runt 20.15.
Jag har kommit fram till att det bara blir jobbigare och dyrare om jag är lat. Biljetten hade jag kunnat köpa tidigare, eller iaf kollat upp tidigare att tåget bara gick från Beijing Södra. Sen tänkte jag att man kan köpa vatten på tåget för jag orkade inte leta efter de när jag var på stationen. Vattnet på tåget kostade ca 5 gånger mer än om jag köpt de i en affär innan jag gick från stan..
På tåget blev de dem sista riskakorna jag hade med från Sverige och banan och godis som lunch/fika/kvällsmat. Jag hade i alla fall lärt mig av förra gången jag skulle hitta boende så nu hade jag tagit kort på vägbeskrivningen, vilket gjorde det lätt att hitta till boendet. Jag var även mer van vid tunnelbanorna nu så fast det var nya linjer var det lättare att hitta. Väl framme på The Phoenix hostel hade jag bokat säng i social (4 bäddar bara tjejer). Några av tjejernas flyg var tydligen inställt så de hade stannat fler nätter, jag blev då flyttad till ett egen rum. Det är ganska skönt att vara själv i ett rum, men blev ändå lite besviken att jag inte skulle få träffa andra. Tror kanske att jag kommer tröttna på att bo med andra tillslut så det är kanske bara njuta medan man kan ;) Spanjorskan från igår skrev och ville åka på en dagstur till "Kinas venedig" som jag också tänkt åka till. Så de bokade vi upp att vi ska göra på onsdag i alla fall :) det blir kul!
Kom till hostellet ganska sent men gick och skulle ta ut pengar och hitta lite mat innan jag la mig i sängen. Att ta ut pengar var inte det lättaste för automaten var bara på kinesiska.. tur jag hade laddat ner Google översätt med engelska/kinesiska där man kan ta bild, så översätter den. Det blev inte superbra översättningar men efter några försök hade jag tagit ut pengar och fått tillbaka mitt kort! :)
Jag sov väldigt mycket på tåget, fast att jag tog sovmorgon idag.. men när jag inte sov kollade jag ut genom fönstret och det var väldigt fina vyer. Det var allt ifrån skyskrapor till höghus som stack upp ur ingenting till små fyrkantiga betong "sjul" och vissa hus såg obebodda ut. 
 
Här är på tågstationen, var lite som på flygplatser att man skulle till ett visst nummer och visa biljetten där med innan man gick ner till tåget. Väldigt mycket folk! 
Utsikt från tåget (vet fortfarande inte hur jag vänder bilder):
En fin solnedgång från tåget: 
Friterad kyckling och sötsur sås köpt i ett hål i väggen, som sen kvällsmat: 
 
 P.s har ont i benen sen alla trappor igår.. Haha tror jag får börja träna lite mer ;) 
 
//Klara

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hoppas du har sovit gott och du träffar några att humgås med. Ses snart 😘

Svar: Sover lite dåligt men försöker sova länge iaf! Japp nu har jag träffat lite folk att prata med!😀 det gör vi!😘
Klara Albertsson

2019-09-22 @ 19:58:31
Postat av: Pappa

Kul att läsa om allt du gör och hur du tänker kring det.

Svar: Vad bra! Det är väldigt Skönt att skriva av sig och sammanfatta dagen för sig själv med 😉❤
Klara Albertsson

2019-09-22 @ 20:12:49
Postat av: Anonym

Kul att läsa om dina upplevelser! Imponerande att du börjat lära dig att hitta på tunnelbanan😅😂 minns att det var rätt svettigt! Ha bra dagar i Shanghai! 💕

Svar: Haha ja, eller jag har hittat ett sätt för hur jag ska hitta iaf 😂 sen ibland åker jag åt fel håll men dem gångerna förtränger jag nog..🙈 Tack ses snart!
Klara Albertsson

2019-09-22 @ 20:14:24
Postat av: Anonym

Jag har skrivit lite kommentarer idag. Kom på att du kanske inte ser vem som skrivit. 😅😂 Kram moster Linda 😍

Svar: Haha jomen jag tror jag har förstått vilka du skrivit ;) men utan detta meddelandet hade jag nog inte luskat ut det! Kul du hittat hit 😍
Klara Albertsson

2019-09-22 @ 20:26:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0