DAG 3: Turistar i Peking

Hej! 
Idag var jag uppe tidigt för att hinna till förbjudna staden tills det öppnade och slippa lika lång kö som igår..
Innan jag åkte dit köpte jag en slags wrap/omelett och en varm mjölkdryck. Det är tydligen vanligt att äta, minns inte vad det hette dock.
Idag hittade jag rätt efter att jag gått igenom säkerhetskrollerna. Jag fick se förbjudna staden och himmelska fridens torg. Man såg dock inte så mycket av torget för att de hade spärrat av och satt upp väggar och tält. Sen var det så mycket turister med så man såg nästan bara dem.. :) förbjudna staden häftigt men allt tappade lite sin charm när det var så mycket folk överallt. Det var som att turisterna bara gick exakt raka vägen genom området. Gick man tex några steg åt vänster, var de knappt några människor och vände man sig åt vänster sen såg man i princip ingen. 
 
 
Efter förbjudna staden gick jag en ganska bra bit för att ta tunnelbanan till sommar palatset. När jag gick över en bro var gångbanan halvt avspärrat av poliser. Jag frågade om jag fick gå in och det fick jag. Halvvägs in stannar jag och tar ett kort från bron ut över vattnet. Då springer en polis mot mig och skriker och jag fattar inte riktigt men det verkar OK att bara fortsätta gå. Jag ser att gångbanan på andra sidan vägen inte har poliser. Mitt på bron står även två poliser/militärer i högvakt(?!). Jag förstod och förstår fortfarande inte vad det var för speciellt med den sidan av bron.  
 
Tillslut kommer jag fram till Sommar palatset, fötterna värker redan trotts att klockan bara är 11. Det är väldigt fint område vid en sjö men även där massa turister (såklart). Strax innan 12 får jag en dipp och är nära på att dra hem. Jag går och äter istället och har sedan lite mer energi för att ta mig upp till palatset. Det är väldigt fint och högst upp är det världens utsikt över sjön och staden. Jag är glad att jag inte åkte hem. 
Jag går runt där i några timmar innan jag åker hem och tar en powernap. Jag tar det lugnt på rummet och sedan går jag ut och äter dumplings. Hemma har jag inte gillar dumplings men tänkte att jag måste testa när jag väl är här. Det var faktiskt väldigt gott! 
 
Nu ska jag försöka ladda upp lite bilder här och sedan blir det en tidig kväll!
 
Tror förresten aldrig jag har vilat min röst så mycket. Det är självmant och väldigt Skönt att gå runt själv i min egna värld, men kom på att jag knappt pratat med någon förutom sagt tack när jag ätit eller frågat om vägen. Det blir bara att jag pekar på det jag vill äta för de inte förstår engelska. 
 
 Himmelska fridens torg:
 
 I de lite mindre turistiga områdena påväg till Sommar palatset: 
Sommar palatset: 
 Bad en kille ta ett kort på mig under en fin färgglad båge.. kortet blev inte så lyckat: 
Solen i ögonen men lyckades inte stå ivägen för palatset i bakgrunden(som jag gjorde på alla andra kort):
 Taken i alla byggnader är så fina! 
Utsikt högst upp ifrån från Sommar palatset:
Dumplings till kvällsmat och öl i världens minsta glas(vet inte hur jag roterar bilden..):
 
//Klara 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Kul att läsa 😍 från mamma

2019-09-20 @ 16:22:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0