Asien resan dag 1 och 2

Hej, kul att du har hittat hit :) 
 
Jag tänkte att jag kunde starta en blogg för att kunna skriva av mig vad jag gör så jag slipper peppra folk och så kan alla som vill gå in och läsa.
Jag hade kanske en tanke om att bli influenser år 2011, för då startade jag tydligen denna blogg. Vad jag kan se är det dock inga inlägg så tror jag insåg att de inte var något för mig. Jag vet inte hur länge jag kommer vara aktiv här men ett inlägg kan jag iaf få upp.
 
 
DAG 1, 18 september: 
Tog mig tidigt till Kastrup för jag hade inte riktigt fattat om jag skulle checka in online eller bara på flygplatsen. Sov hos Oskar i Malmö innan, så mysigt och så skönt att vara nära flygplatsen. Kollade passande nog på filmen "Tall Girl" innan jag ska till där majoriteten är kortare än mig. Kom till flygplatsen i väldigt god tid och allt gick bra. Flyget till Prag hade väldigt mycket luftgropar så där blev det lite dödsångest. Väl i Prag hade jag 3 timmar att slå ihjäl så jag käkade lite och sen gick jag runt i flygplatsen tills jag hade nästan 10 000 steg.. :) tror de började känna igen mig på ställena jag gick förbi ex antal gånger. Väl på planet var det en del säten lediga så jag tog ett 2-säte för mig själv och bredde ut mig. Slog på nya Aladdin (aldrig sett Aladdin innan) på lill-tvn, maten kom in och jag beställde in vin och öl och gottade ner mig. Det blev bara 2h sömn innan vi landade i Peking 5.20 (23.20 svensk tid) men jag överlevde färden!
 
DAG 2, 19 september: 
Jag hade förstått innan att det kunde vara svårt med Google och vissa appar i Kina, men att inget skulle funka för mig fattade jag inte. Google maps och mina nedladdade kartor var bara att glömma. Jag hade adressen på boendet på en lapp och efter att ha blandat in ca 10 pers och åkt 2 olika subways kom jag tillslut till hotellet. Folk är så trevliga här!! Jag kunde inte checka in på rummet än så tog mig bort mot förbjudna staden och himmelska fridens torg. Innan jag drog dit skulle jag bara snabbt gå på toa, hotellet hade tydligen ingen toa förutom på rummen. De hänvisade mig till en allmän toalett som låg runt hörnen (ser såna överallt). Kommer in och det är bara bås, utan dörrar, med hål i golvet och ett bås med en toalett. Hinner inte ens sätta mig på toan innan en kvinna kommer in och sätter sig på ett hål mittemot och gör nummer 2.. där sitter vi mittemot varandra, ovant men varför inte! 
Väl vid förbjudna staden står jag i kö i ca 50 min (den var inte så lång men rörde sig knappt). Kön var för säkerhetskontroll in på området, vilket ifs är bra för det är sjukt mycket folk där! Det var i princip bara asiater och jag där och de köar ju inte som svenskar direkt. Fick jobba på tålamodet när folk trängde sig förbi mig och jag stod svenskt kvar och tyst tittade på och knöt näven i fickan. Tillslut kom jag i alla fall in. Jag vet inte om det var för att jag bara sovit 2h på nästan 1 dygn eller om det var för jag inte kan kinesiska.. Men på något vänster lyckas jag ta mig till något helt annat område än förbjudna staden och himmelska fridens torg. Tänkte för mig själv, skönt med så lite folk! När jag gått runt ett tag inser jag att det inte var hit jag skulle. Jag vänder och ska gå tillbaka men får inte komma in, jag hade tydligen lämnat området. Vakten hänvisar till kön jag stod i innan och jag ger upp. Jag går och äter, åker till hotellet och sover 4 timmar. Innan jag somnar får jag ett litet bryt (tror de var av trötthet). Jag skriver lite med Anton som hjälper mig skaffa en VPN och efter jag sovit är humöret bättre.
 
Jag går ut och äter Peking anka på ett ställe som var rekommenderat i "Mitt Peking". Kommer in på restaurangen och där står en man och uppträder genom att spela med knivar. Som tur är har jag bord långt borta och lyckas komma nästan precis när han slutar. Sedan börjar en annan show där en man är utklädd och dansar. När jag får in Peking ankan är det massa små skålar och jag fattar inte riktigt hur jag ska äta den. Personalen var ingen idé att fråga för de kom med en översättningsapp där de skrev "jag kan ta din order" när jag skulle beställa. Jag äter den som tacos/sommarrullar och det var SÅ SJUKT gott. Hua's Restaurang var stället och det ska jag komma ihåg tills nästa gång jag åker till Peking. Har även kämpat på med att äta med pinnar för jag inte vågat fråga om bestick. Kan nog ändå säga nu efter två måltider att jag kan äta med pinnar! *stolt* 
 
Vet inte hur jag laddar upp bilder här, men ska försöka få upp lite! Kul att du läst ända hit :) 
 
//Klara

Kommentarer
Postat av: Anonym

Kul att läsa!

2019-09-19 @ 21:23:23
Postat av: Anonym

👍🏽❤️

2019-09-22 @ 20:25:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0