DAG 10: Hakone, Fuji och Lake Ashi

Hej!!
Idag tog vi oss upp mot bergen till ett ställe som heter Hakone. Det tog ca 2h att komma ut dit. När vi kom fram tog vi ett tåg som gick sick-sack upp för bergen (tydligen som tågen i Schweiz gör). De kör alltså in i en station, vänder där och kör lite samma håll tillbaka och sedan uppåt, sen kör de in i nästa station och vänder, så de tar sig sick-sack uppåt berget. När vi tillslut kom fram (trodde vi) tog vi ett annat slags tåg/linbana ännu mer uppför. När vi hoppade av skulle vi tagit en linbana över en vulkan till nästa ställe, men linbanan var avstängd för att vulkanen var för aktiv. Vi fick ta en buss istället och kom till ännu en linbana. Den åkte nerför berget mot en sjö.
Vid sjön var vi vrålhungriga(iaf jag) efter att ha transporterat oss i flera timmar. Vi åt och åkte sedan med en båt ut på sjön. Härifrån och från linbanan ner till sjön kan man ibland se berget Mount Fuji. Vi visste inte var vi skulle kolla riktigt men Akiko berättade att berget var bakom alla moln. Båten la till på andra sidan sjön och vi gick för att kolla på ett museum. Det var en liten by där bönderna förr i tiden fick stanna till innan de skulle in till staden(Tokyo). Vad jag förstod det som var det lite som en Tull.

Det var väldigt varmt när vi gick där och solen sken, vi höll ständigt utkik efter om man kunde se Mt: Fuji.
Vi gick sedan vidare och gick inne i en fin allé av stora träd. När jag och Akiko går där, pratar vi om hur svårt det är att få se berget Fuji. Precis när vi har sagt det blir det en glipa i träden och så ser Akiko att Fuji syns!!Vi gick ner närnare sjön för att kolla och ta kort! Häftigt att vi fick se lite av det i alla fall!
Sedan gick vi till en Shrin, som det kallas(visar bild längre ner). Den första vi såg stod i vattnet och följde man den upp för massa trappor, kom man tillslut till ett tempel.
Det var väldigt fint där men vid Shrinen vid vattnet var det en såå lång kö med folk som skulle ta kort under den. Vi skippade de och tog kort under en annan istället (Tack för tålamodet mamma när alla bilder blev suddiga pga kameran..).
Vi tog sedan bussen till ett boende som Akikos mamma hade fixat. Det låg uppe i bergen och var ett väldigt häftigt ställe.

När vi kommer in i rummet där vi ska bo står det ett väldigt lågt bord på golvet, det är stolar utan ben runt bordet(man satt alltså på golvet fast på en slags stol) och vi blir serverade te och en gelé-bakelse(gjord på bönor). Te:et smakade som någon slags fisk-buljong och för mig var det en väldigt annorlunda smak.
Man kunde bada i varma källor på stället och vi hinner med ett snabbt dopp innan maten(berättar mer om badet i morgondagens inlägg).
Maten som Yukiko har förbeställt är traditionell Japansk mat. När vi sätter oss har vi ett gäng smårätter framför oss. Vi äter upp på alla tallrikar och tror att det var maten vi skulle få för kvällen. Inte helt mätta när Akiko frågar om vi vill smaka på en soppa som hon tillagade själv vid bordet. De hade lagt fram grönsaker och rått kött som hon själv la ner i en stor gryta. Vi smakar på hennes mat och då kommer de in med en till tallrik till oss.. Vi äter upp den och ännu en till tallrik kommer in. Såhär håller det på hela kvällen och till slut orkar vi knappt äta upp. Totalt fick vi 10 olika rätter plus att vi alla smakade Akikos. Emil och Morfar hade en lite annan rätt från början och fick steka maten själva på lava!!
Tror nästan alla rätter, eller iaf 90% hade någon slags fisk i sig. De är väldigt glada i fisk här!
Vi rullar upp till rummet och ser då att de lagt ut tunna madrasser på golvet, där vi ska sova. Tjejerna sov för sig och killarna för sig. Det var väldigt mysigt, som när man var liten och hade övernattning med kompisar.

Juste! Jag glömde nästan kimonosen!! Vi fick kimonos när vi checkade in. Linda var med när de skulle ta fram kimonosen åt oss och det synade henne länge innan de förmodligen tog de längsta kimonosen de kunde hitta.. Haha!
Dessa kimonos hade vi på oss innan badet, direkt efter badet gick vi och åt middag i dem och sedan kröp man ner i sängen med dem på sig. Det var väldigt sköna. Man gick även runt med tofflor på sig och inne på toa fanns ett par "toa-tofflor" man skulle ha på sig när man gick på toa.

Massa bilder från idag om du orkar kolla ;)

I tåget upp till bergen:

De har väldigt gröna berg! På den bron åkte vi!!

En aktiv vulkan vi skulle åkt linbana över, men fick ta en buss runt istället:

Vi åkte ner till sjön Ashi där vi tog en sådan här båt över till museumet. I bakgrunden syns även Fuji berget lite.. :)

Mönstret på dessa askar och funktionen att man ska klura ut hur man låser upp och öppnar asken kommer från detta området:

Oskar och Emil blev intervjuade av Japansk TV:

På toppen av museumsbyn:

En allé av väldigt stora träd, men ser inte riktigt hur stora dom är:

Sedan såg vi då Fuji och sprang ner till sjön:

Vi gick bort till den röda bågen(Shrins kallas de) som ni ser i bilden ovan, där var såå lång kö så vi fick vidare mot palatset/templet och gick förbi denna:

Sedan åkte vi till stället vi skulle bo på. Där bjöds vi på te som smakade fiskbuljong och någon speciell gelé kaka gjord på svarta bönor:

Vi fick sedan våra kimonos:

Hjälmarna fanns i varje rum om det skulle bli jordbävning (vet dock inte hur mycket dom skulle skydda oss..:))

Sedan var det då bad och ca 10 rätters middag!!

En väldigt lång men bra dag!!