DAG 36: Cykeltur i Siem Reap

Hej!!
Idag väckte Erika mig vid 12(!!). Vi var ute och kalasade igår och ställde ingen klocka, men trodde inte jag skulle sova så länge..

Vi käkade frukost/lunch och sedan hängde vi vid poolen ett tag. Klockan 15.30 skulle vi iväg på cykeltur runt staden. Precis när vi gick ner och skulle åka iväg började det spöö-regna. De sköt upp turen 15min och efter det regnade det ingenting!!

Vi började med att cykla till ett till tempelområde med bara ett litet tempel och små tempel som varje familj har efter anhöriga gått bort. Det är som gravstenar men man tillber även dom. När guiden berättade satt en munk längre bort och fick vatten kastat över sig och rabblade böner. De kastade även vatten på lastbilen han skulle köra för att även välsigna den.

Vi gick iväg lite längre bort till en dunge. Där stod vi ett bra tag och guiden berättade lite blandad fakta om Kambodja i sig och hur de lokala lever. De har en genomsnittlig årsinkomst på 15 000kr.. om ett barn ska gå på gymnasium kostar det ca 7000kr/år. Det är alltså nästan hälften av vad årsinkomsten är. Om 15 000kr är medel så är det även många som tjänar under det. Förstår varför man ser så många barn och ungdomar som jobbar med sina föräldrar.

Vi cyklade sedan vidare längst en väldigt(väldigt!!) guppig grus/sandväg. Det var kor och bufflar längs vägen och super fin landsbygd. Den röd/gula vägen var sån kontrast mot de gröna fälten runt om.

Vi kom fram till ett mysigt ställe som var små bungalows över vatten. I vattnet var det såå mycket stora fiskar och jag förstår inte vart alla fiskar kommer ifrån. Det kan vara en liten liten pöl vid sidan av vägen, och ändå är fiskar där?!
Detta var dock en mycket större "pöl". Vi stannade där och kollade på solnedgången. Sen gick vi in i bungalowsen och åt "snacks" som de kallade det. Kvällsmat skulle jag nog säga. De var inte supergott men helt okej.

Vi trodde vi skulle behöva cykla hem i mörker på den superguppiga vägen som var minst 2km lång. Var rädda att krocka med en ko eller ramla av alla gupp.. vi slapp dock det!
Vi cyklade kanske 200 meter på gupp-vägen innan vi kom ut på en större väg. De var fortfarande inga lampor på vägen så man såg bara något när en bil körde förbi. Vi var väldigt många på turen (ca25) så det var inte så svårt för bilisterna att se oss.

De tog ca 25-30 min att cykla innan vi var tillbaka vid hostelet. Fast att vi åt innan gick vi och åt lite till och sedan gick vi till en salong och gjorde naglarna.

Erika gjorde någon superskrubb på fötterna men jag fick någon vanlig pedikyr och manikyr. Vi var där ända till 22 innan de var klara.. dock kom vi dit ganska sent, kanske vid 20.30.

När vi var klara gick vi hemåt och jag somnade direkt.

Frukosten.. så gott!

 
Ut på cykeltur: Bakom Erika är Topi, vår kompis vi träffade här från Finland!
 
Här stod guiden o berättade massa:
 
Små tempel/gravstenar: 
 
Större tempel för någon kung tror jag det var: 
 
Sedan vidare med cykeln. Min cykel hette ost.. de passar ju mig bra!!
 
Cyklade förbi en och annan ko och buffalo: 
 
 
Kom sedan fram till bungalowsen där vi skulle äta: 
 
 
 
Småborden:
 
 
Sen blev det mörkt:
 
Sett och hört mycket idag även om det blev en låång sovmorgon! 
 
Ha det bra!! 
 
//Klara

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0