DAG 32: Buss till Kambodja

Hej!!
Idag gick vi upp tidigt för att hinna käka frukost och checka ut innan 8. Bussen skulle gå 8.30 till Phnom Penh( i Kambodja) och vi visste inte exakt vart den gick från.

Vi hittade direkt och köpte med oss massa snacks för pengarna som vi hade över i Vietnamesiska dong.

Vi klarade båda gränskontrollerna och kom in i Kambodja! Först åkte man igenom vietnamn gränskontroll, sedan var man i ett ingenmansland kanske 10 min innan vi kom fram till Kambodjas gränskontroll.

Precis när vi kommit in i Kambodja stannade bussen för lunch. Det var någon slags buffé och jag tror den stått framme hela dagen. Vi tog iaf båda tofu och ris för vi visste inte när vi kunde få mat nästa gång. Det smakade helt okej!

Jag köpte även ett simkort vid gränsen till Kambodja för att jag vill kunna ha Internet och Googlemaps när Erika åker hem. Ska försöka se vad jag har för nummer, förstod inte riktigt vilket som var telefonnumret.

Bussresan tog ca 8h och var en vanlig sittbuss, vilket var skönt på ett sätt men jag sov inte lika bra.

När vi kom fram tog vi en tuk-tuk till hostelet. Vi checkade in i ett eget rum med dubbelsäng och det verkade först så bra!

Vi vilade och packade upp och gick ut och kollade på stan. Det känns som vi bor i ett ganska rikt kvarter. Många av husen är gigantiska och det ligger en shoppinggata här med väldigt stora flådiga affärer med AC.
Efter vi gått runt lite hittade vi ett ställe att äta på. Det såg mysigt ut och var bara locals där. När vi kom in blev vi lite lätt utstirrade. Det var så sjukt god mat och så stora portioner!
När vi satt där satt en familj bredvid oss med en så söt liten kille. Vi började busa lite och så fort jag tittade på honom gömnde han sig och skrattade. Han var så söt!!

Vi fick även gå ut och ta ut mer pengar för de verkar mest använda US dollar här, så konstigt men det är tom i automaterna när man tar ut pengar. Man får dock kambodja-valutan tillbaka när man betalt..

Vi gick sedan och kollade lite till i området innan vi gick hem. Vi bokade upp oss på en tur i morgon bitti. Det är till "killing- fields och S-21", jag vet inte riktigt vad det är så ska googla lite innan.

När vi kom upp till rummet märkte vi att det ligger precis bredvid baren på hostelet.. för att komma dit går man i trappan som går förbi vår dörr.. om de ska gå på toa öppnas även dörren till baren och de går ut i gången som leder till vårt rum. Det är kareoke där och vi skrattar just nu för det sjunger så falskt och för att det låter så högt.. Haha.

Får se om vi tycker det är så kul i morgon om vi inte fått så mycket sömn.. såfall ber vi nog om ett nytt rum.

Har preppat med öronproppar så hoppas det går bra!

 

Maten ikväll, kycklingspett som grillades precis bakom oss med jordnötssås och sommarrullar med en sås där det även där var jordnötter i. Kan hända att vi går hit igen ;) Stället hette Boat noodle resturant:

 
Vägarna är lugnare än i Vietnam och folk verkar bättre hålla rödljusen, får se om det är så i morgon med. Man kunde iaf hitta gator med nästan ingen trafik, vilket var omöjligt i Vietnam.
 
Sängen är så hård.. tom hårdare än på golvet i både Sapa och Tokyo. De verkar inte ha någon bäddmadrass utan vi ligger på själva sängen bara.
 
Glömde förresten säga att jag hittade en så gammal banan längst ner i min väska... Det luktade så äckligt och allt var geggigt... min bok är lite förstörd men man kan ändå läsa den. Som tur var hade jag tvättmedel med mig så försökte tvätta upp den i vasken. Får se när väskan väl torkat om det blev bra. Lämnade in lite grejer för tvätt tidigare idag så det var otur att jag inte märkte det tidigare, då kunde ryggan åkt med där. Erika asgarvade åt mig (förståeligt)men jag var så sur.. nu är jag glad igen ;) 
 
Efter jag hade tvättat var det som att vattnet var slut. Fick först inget vatten till att borsta tänderna med.. försökte flera gånger men tillslut gick det igång igen! 
 
Här har vi en spännande natt framför oss.. och jag är äntligen i fas med bloggen ;) 
 
Ha det bäst!! 
 
//Klara 

Kommentarer
Postat av: Mamma

Hoppas natten varit snäll 💕

Svar: Natten var snäll!!
Klara Albertsson

2019-11-24 @ 20:11:59
Postat av: Pappa

Jag följer bloggen. Kul.

Svar: Kul!! :D
Klara Albertsson

2019-11-24 @ 20:22:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0