DAG 31: Mekong floden

Hej!!

Idag gick jag och Erika upp kl 5.45.. Vi hade bestämt oss för att träna innan dagsturen. Vi gick ut till parken som låg utanför hostelet och sprang 2 varv där och gjorde lite(väldigt lite) styrka. Fast att det var så tidigt en lördag morgon var det så många människor i parken. Det var roligt att se hur alla tränade, vissa spelade badminton, joggade, gick, dansade och tränade på maskiner. Man kände sig inte ensam där iaf!

Efter vi duschat och käkar frukost gick vi ner för att vänta på bussen. Som vanligt var bussen sen och vi kom iväg ca 30 min senare.

Vi åkte ca 1.5h tills vi stannade på en rastplats, sedan dröjde det bara 15 min innan första riktiga stoppet.
Vi stannade vid några stora Buddha-statyer. Det var så varmt att gå omkring där så vi stannade i skuggan och väntade på dem andra i samma buss.
Vi åkte vidare ca 10 min innan vi kom fram till floden. Där åkte vi en båt över till en ö som hette Unicorn island (enhörningsön). På ön hade de massa tama bin. De gjorde honung och andra bi produkter. Vi fick hålla i en ram där det satt massa bin på. Guiden sa att det bara var honor som var arbetsbin, stämmer det?
Vi fick smaka ett slags te där de hade blandat honung, en liten citrusfrukt, bi-pollen och te. Det var väldigt sött men gott! De bjöd på banan och jordnötter med honung på. Jag satt bredvid två tjejer som kom från Sverige men hade bott på Nya Zeeland i 12 år nu. Finns alltid någon svensk här!
Efter provsmakning av honung gick vi vidare till en kokos-avdelning. Jag var lite nervös för att testa färsk kokos igen om det skulle hända samma som i England, att mina kinder svullnade upp.
Vi smakade kokoskålor och andra kokosgodisar som var gjorda precis där och då av färsk kokos. Inget hände med mig och Erika berättade att den i England kanske bara hade något sjukt besprutningsmedel som jag inte klarade av.

Vi tog sedan en mindre roddbåt längs en mindre del av floden. Det var så mycket turister och var inte alls häftigt för att de var så mycket båtar överallt.

Vi åkte sen vidare mot resturangen med den större båten. Då var det en liknande omgivning som vi åkt genom i de små båtarna. Det var dock mer häftigt nu för de var inget folk och de var en flod man faktiskt använde, inte vara en tursitsak.

På lunchrestaurangen hade jag sagt att jag inte ville äta kött och jag var så glad för det! Typ alla rätter de andra fick var med fisk.. Haha och en fisk stod upp på bordet och såg inte supergod ut.
Vi satt och åt där ett tag, sedan gick jag runt och kollade på restaurangområdet.
De var ett ganska stort område och de hade många halvsmå krokodiler i en liten inhägnad. De såg så trötta ut och orkade inte ens sträcka sig efter maten när folk skulle mata dom. De hade även 4a söta piggsvin som var i 4 så små burar :( de hade fler djur men jag gick inte runt mer för jag ville inte se mer av det!

De fanns även drakfruktsträd och jag har aldrig fattat hur en sådan frukt odlas, men nu fick jag se!

Vi åkte tillbaka över floden till bussen. På båten fick alla en varsin kokosnöt att dricka. Jag smakade men tyckte inte det var gott.

Så fort vi kom i hamn köpte jag och Erika en varsin glass. Denna dagen var nog den varmaste jag varit med om på länge. Fast att vi åkte båt då och då kändes det inte som att det fläktade.
Tillbaka till bussen var ACn i full gång och jag somnade gott på vägen tillbaka.

Vi chillade ett tag innan vi gick upp på rooftop-baren. Där träffade vi folket som varit med på dagsutflykten och satt där och snackade ett tag med dom. Vi drog sedan med oss hela gänget till en restaurang vi själva aldrig testat innan. Det visade sig dock vara väldiga goda soppor så alla verkade nöjda.
Sen gick vi tillbaka till rooftopen och hängde där!

Turistig dag men kul att ha sett!

Bina: 

 
Slungan: 
 
Teet med honungen: 
 
Frukter vi fick smaka, den runda kallade den för ögobglobs-frukt för att de såg ut som det.. Haha: 
Den var faktiskt god!
 
Här under ligger nät med kokosmjöl i, för att få ut mjölken går två Pers runt och snurrar på denna så att mjölken pressas ut i baljan: 
 
När de har mjölken vispas den med kola i ca 3h, innan gjordes det för hand men nu har de en maskin som gör det. 
 
Här rullas det sedan till kolor:
 
De sålde sjuka spritflaskor med ormar och skorpioner och alla möjliga djur i...
 
Resturangen, bollen är gjord av ris och var ihålig: 
 
 
Lite av djuren och träden som var på området: 
 
 
 
 
Den ser så ledsen ut :( 
 
Floden utan folk: 
 
 
Första floden med tjockt med folk..
 
 
På båten hem: 
 
 
Hoppas ni har det bra!! 
 
//Klara 
 

Kommentarer
Postat av: Mamma

Så fint och så kul med bina 🐝

Svar: Haha Jaa får se om jag vågar närma mig dina.. ;)
Klara Albertsson

2019-11-24 @ 20:08:19
Postat av: Pappa

Oj vad det händer grejor. Hålla bin!

Svar: Haha ja eller hur!!
Klara Albertsson

2019-11-24 @ 20:28:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0