DAG 29: Sanddynor, fiskeby och slappdag!

Hej!!
Idag ringde klockan 03.55.. kl 4.20 blev vi upphämtade för att åka till sanddynorna.
Erika, Josh och Henry fick sitta i bagaget i bilen och Erika satt på en liten röd plastpall. Det såg väldigt roligt ut men var tydligen inte så skönt..
Efter ca 40 min(som kändes som en evighet) kom vi fram till ett ganska turistigt ställe. Man kunde hyra en fyrhjuling för att köra ut till dynorna med. Vi hade ingen aning om vart man skulle köra eller hur det såg ut där så vi valde att bli skjutsade istället.

Det var dock inte svårt att förstå vart vi skulle, för de stod redan massa turister där. Jag och Erika gick så långt bort vi kunde från turisterna och hamnade på en väldigt fin plats. Sanddynorna var så fina och soluppgången var häftig att se, även om det var lite molnigt. Jag trodde dock att det skulle vara ännu häftigare.

Vi var där och tog kort och tittade i knappt en timme innan vi åkte en fyrhjuling tillbaka till bilen.
Vi körde vidare ca 10 min innan vi kom fram till de röda sabddynorna. Dem var inte alls lika häftiga och för min del hade jag inte behövt se dom. Det var såå skräpigt av plast där med, vilket är tråkigt att se då det mest är turister där.. då tycker jag man kan respektera de som bor där och deras natur och inte slänga skräp ute.

Efter åkte vi ca 20 min till tills vi kom fram till en fiskby, där hade vi dock bara 10 min att kolla runt.
Det var såå många båtar i vattnet och stranden var full av människor.
Fiskarna kommer in med sina båtar och tömmer näten på en presenning på stranden. Där sitter andra personer och sorterar ut allt från nätet till olika skålar beroende på vilket djur det var.
Det var så mycket krabbor, snäckor och småfisk, men det var även gigantiska hummrar, konstiga ålar och någon slags stor gråsugga som jag inte vet vad det är. Det var så många konstiga djur och det var kul att gå runt och kolla i de olika bunkarna. Vissa hade runda slags baljor som båtar istället för ett båt, vad jag hörde var det för att man slapp vissa skatter eller att registrera sig eller något sånt. Det såg väldigt häftigt ut där och jag önskade vi var där lite längre tid.

Efter fiskbyn åkte vi till ett sista stopp som var en liten flod med ca 3cm vatten i. Vi fick 40min där för att gå fram och tillbaka där. Erika nämnde att det kunde vara parasiter i vattnet och jag har läst något liknande. Vi kollade bara runt men gick inte i vattnet. OM det är parasiter där kan de tydligen tränga sig in i huden under foten.. Vet inte om det fanns och skulle det finnas behöver man inte bli drabbad ändå. Josh och Henry blev lite sura att Erika berättade efter dom hade gått i vattnet.. hehe men de ska nog gå bra!

Vi var tillbaka på hostelet vid 8.30 och gick då och åt frukost direkt! Det blev yoghurt och frukt idag igen. Efter frukosten gick vi och la oss en timme igen eftersom vi varit uppe så tidigt.

När vi vilat slappade vi lite vid poolen på hostelet och sedan gick vi för att käka lunch. Josh och Henry följde med oss. Vi åt så gott och jag tog nudlar(!!) och även vårrullar för det var så billigt där!
Efter maten gick vi alla för att försöka hitta till stranden. Vi gick sedan en bra bit på stranden och satt där ett tag och njöt av vinden och snackade.

När vi kom tillbaka drog jag och Erika och gjorde pedikyr och manikyr på ett ställe. Det var väldigt lyxigt att göra både händer och fötter och det var så billigt, kostade totalt ca 65kr.

Efter det hade vi sagt att vi skulle springa en runda innan maten. Vi hade fått nagellack på tårna som dock ej hade torkat än.. haha både nagellacket på händerna och fötterna förstördes lite eftersom de inte torkat än, men det ser okej ut!

Sedan sprang vi 2.5km åt ena hållet och vände där. Det kändes så bra att springa och ännu bättre efter, eftersvettades såå mycket.

Vi duschade och gick för middag. En tysk tjej i vårt rum följde med på kvällsmaten. Hon var ganska så speciell men trevlig. När vi käkat gick vi tillbaka till hostelet och hängde med två tjejer från Nya Zeeland och Josh och Henry. Det var en väldigt kul kväll och Henry lärde oss de första stegen i Salsa. Han var tydligen väldigt duktig i det och hans syster hade vunnit världsmästerskap i Salsa!!
Det blev väldigt många skratt för jag är inte så bra på att dansa.. men det var kul!

Josh hade förresten bott i England 1.5 år och han bodde i grannbyn till Worcester, så sjukt!! Det är aldrig någon som vet vart de ligger medan han hade bott bara några kilometer iväg och varit där mycket.

Sanddynorna: 

 
 
 
 
Sanden på bilden ovan har massa fotsteg.. det är några av alla våra försök till att ta en "hopp-bild".. haha
 
I bilen: 
 

Fiskebyn med såå många båtar: 

 
 
Folk som rensade vad det fångat: 
 
 
En gigantisk hummör:
 
Lite av fångsten:
Den lilla floden man kunde gå i:

Stranden, som var full av kite-surfare: 

 

Bevis på att vi tränade:

Maten som var såå god: 

Barhäng på kvällen och sedan dansade vi salsa!!

 
Ha det bra!! Det har jag!
 
//Klara 

Kommentarer
Postat av: Pappa.

Häftiga fångster av havsdjur.

Svar: Ja verkligen!!
Klara Albertsson

2019-11-24 @ 20:36:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0