DAG 26: Stadsvandring i Ho Chi Minh

Hej!!
Idag tog vi lite sovmorgon och åt inte frukost förrän vid 9. Till frukost åt vi yoghurt frukt och müsli som hostelet hade. Man fick betala extra för yoghurt och müsli men totalt var det ca 8kr..

Vi drog sedan ut på stan för att kolla på sevärdheter. Vi gick till en katedral, postkontor, kollade på independence palace och gick på krigs museumet.
Museumet var verkligen så häftigt men ledsamt. Det dog såå många i onödan!! Men fick se massa bilder som journalister tagit och det var så tragiskt och brutalt att se. USA attackerade även med "agent orange" som är ett väldigt koncentrerat och farligt gift. De flög över skogar och släppte det för att skogen skulle förstöras och de då kunde se vart folk gömde sig. Folk dog dock av giftet och än idag föds människor med olika typer av funktionsnedsättningar, missbildningaroch tumörer pga av att deras föräldrar och deras farföräldrar andats in det. Det var jobbigt men ändå intressant att lära sig mer om eftersom det var ett så stort och långvarigt krig.

Efter museumet gick vi och åt på en vegetarisk restaurang Erika hade hittat. Det var en väldigt local restaurang och det var så god mat. Tog nudlar med grönsaker, favoriten!
Efter gick vi genom stan och kollade in lite marknader och sedan gick vi till en vintage affär som Erika med hittat. Vi gick sen hem och vilade ett tag på rummet.

På kvällen började vi i baren på rooftopen på hostelet innan vi gick tillbaka till streetfood marknaden.
Där åt vi gott igen innan vi gick till en gata där det låg massa barer och matställen. Den såg ut lite som i Hanoi med bord och stolar på gatan. Det var dock sjukt hög musik och kändes ännu mer party än i Hanoi. Vi satt där ett tag och på vägen hem gick vi förbi en kille som ropade på Erika. Det var en hon träffat i Sydkorea för typ 3 år sedan. Haha så sjukt!!
Vi träffade även på en liten tjej som var sååå kort, men vuxen liksom. Hon var så fascinerad av Mattias skägg och att jag var så lång.. Haha bild finns!

På vägen gick vi förbi en liten vagn där de sålde typiska viatnamesiska mackor som kallas Banh mi. De grillade köttet i mackan direkt och på i grönsaker och en så god sås. Det var en fylld baguette men det var en av de godaste baguetter jag någonsin ätit!

En ganska lugn dag idag med men en del promenerande.

Frulle med utsikt över Ho Chi Minh:

Katedralen Notre-dame:

Postkontoret utanför och inne:

Independent Palace:

Krigsmuseumet:

Ett väldigt känt fotografi på en liten tjej som har brännskador över hela sig.

En liten tjej som nu i efterhand blivit drabbad efter Agent Orange:

Fler foton:

Lunchen:

På bargatan, här var samma att när polisen kommer måste man resa sig och de tar bort stolarna. Det ser så roligt ut när alla helt plötslig börjar plocka bort allt supersnabbt. Och det känns väldigt konstigt för polisen måste ju veta detta men gör inget åt det.

Nattamackan:

Bra men också tung dag efter att ha varit på krigs museumet!