DAG 24: Sista dagen i Sapa

Hej!!

Idag gick vaknade jag vid 8 och tog det lugnt i sängen fram tills frukost vid 9. Min mobil hade legat där det förmodligen droppat hela natten så jag hade fått vatten där man laddar den. Jag kunde inte ladda telefonen medan det var blött så försökte förgäves få den att torka med hjälp av en fläkt som hängde i taket. Efter måånga försök lyckades den torka och jag blev så lättad, trodde den kanske var förstörd.

Jag fick ändå många timmars sömn och ingen av oss mådde dåligt efter allt risvin, som jag somsagt inte tror var så starkt.

Jag, Mattias och Hanna följde med Zo upp för berget på en lite större men slingrig väg till en annan liten by. Vi gick uppför hela tiden och det var så varmt. När vi kom upp kollade vi runt där och det var väldigt primitiva hus där med. Vi tittade in i en skola som hade fått stänga för det bara bodde 5 barn i byn. I ett av rummen stod en säng som tydligen var lärarens. Läraren på skolan bodde där när den fortfarande användes.

Vi gick sedan nedför mellan risfält och på buffalo-stigar. Jag hade tagit på mig mina nya skor för jag trodde inte vi skulle gå på risfält igen.. dem blev lite smutsiga men jag klarade mig ändå ganska bra!

Efter ca 2h hike kom vi tillbaka till huset. Zo berättade om några häftiga hotsprings som låg nära vi kunde kolla på. Vi gick dit och det var absolut inget märkvärdigt tyckte jag. Jag trodde det skulle vara naturliga hotsprings men det var någon som hade byggt typ en pool ganska nära vattnet. Den låg väldigt fint men det var ändå ingen wow-upplevelse som jag trodde. Vi packade sedan ihop för att åka tillbaka till hotellet i Sapa där bussen skulle hämta oss.

Vi tackade familjen såå mycket och de körde oss till Sapa. Vägen var så otroligt dålig typ överallt. Vi fick köra väldigt sakta för att ta oss över alla hål i vägen. De guppade otroligt mycket och jag har nog aldrig åkt på en så dålig väg. På ett ställe var vägen väldigt smal så de gick bara att vara en bil där. Självklart får vi möte där och den andra bilen tvingar oss att backa. På ena sidan av vägen var berget och på andra en brant sluttning ner.. Det var väldigt läskigt att han skulle backa just där.. men han gjorde det galan!

Tillslut, kändes som en evighets guppväg, kom vi fram till hotellet.
Där fick vi låna en handuk och kunde tvätta av oss. Det var väldigt skönt för vägen var en grusväg och fast fönsterna var uppe kändes det som de var så mycket damm som yrde i bilen.
Vi var på hotellet ca 1h innan bussen skulle komma. Tillslut kommer en kille och ropar på mig och Mattias och vi tror att bussen är här. Vi säger hejdå till Hannah som skulle ta en senare buss och går ner.

Vid vägen möts vi av två killar på en varsin moped.. De skulle skjutsa oss till bussen för bussen var på ett annat ställe.
Vi hade hjälmar men jag kände mig ändå ganska rädd. Dock kändes det bra att det var bybor som körde oss för att de är vana vid trafiken och kör väldigt mycket moped.
Det var faktiskt väldigt kul att åka!

Vi väntade kanske 30 min innan vi fick gå på bussen. Denna bussen var bättre!! Vi satt längst bak här med men istället för fem säten längst bak var det bara 3 st. Det var som en gång mellan sätena så det var med luftigt och man slapp trängas.
Vägen ner var väldigt läskig att åka på för det var så brant och han bara tutade innan han körde runt ett hörn. De första fyra timmarna kändes inte så långa och jag sov en del. När vi började närma oss och jag trodde vi bara hade 15 min kvar visade det sig vara 50 min, det var ganska segt!
Bussresan tog ca 6h och vi gick från busstationen till hostelet.
Det var lördag kväll och väldigt många var ute på gatorna. De hade stängt av gatorna för trafik så folk satt överallt och åt och drack. Det var livemusik och dans och de verkade vara en rolig folkfest.
Vi var väldigt trötta och skulle upp tidigt dagen efter så vi gick bara igenom allt för att gå hem och sova. Kul att ha sett det i alla fall!

Utsikten under vandringen till byn: 

 
 
 

Skolan: 

 

Geggigt idag igen..

 

Boendet:

 
 
Fick vattenmelon och snacks innan vi skulle åka. Fick äta gräshoppa... smakade inte så mycket men väldigt knaprigt.

På väg till bussen: 

 
Bättre plats på bussen denna gång! 

Mycket folk på gatan: 

 
Har det så bra här!! 
 
//Klara 

 


Kommentarer
Postat av: Pappa

Hjälp. Kör försiktigt

2019-11-24 @ 20:52:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0