DAG 23: Andra dagen i Sapa och risvin!!

Hej!!
Nästan alla vaknade vid 6.15 och gick ner för att kolla på soluppgången. Det var molnigt så man såg inte solen.. men det var fint ändå!
De flesta gick upp och la sig igen. Jag gick upp till sängen men sov inget mer utan vilade bara. När det var frukost vid 9 berättade en kille att solen gått ovanför molnen ca 15 min efter vi gått upp och lagt oss igen. Det var pannkakor med banan och sirap till frukost. Kaffet var pulver som man blandade med vatten, det var så mycket socker i.. men det var kaffe ;)
Vi packade ihop våra saker och sa hejdå och tackade familjen!
Jag hade tagit med mig mina nya löpskor för se var bättre att vandra i än ett par röda jag använde dagen innan. Jag hade hört av andra att det var väldigt lerigt där uppe och de röda var jag inte så rädd om.
Det hade inte regnat så jag trodde leran hade torkat och tog på mig mina nya skor. Efter ca 3 min av vandring kom vi fram till ett risfält som var sååå lerigt. Det var så halt att gå men jag lyckades ta mig över första lilla leran och byta skor. Så glad att jag bytte skor för sen halkade jag omkring i leran. Vi gick på smala gräs/lertuvor mellan två våningar av risfälten. På ena sidan var det risfält direkt och på andra sidan var det ca 1m ner till nästa våning av risfältet. Det var väldigt svårt att balansera där eftersom det var så halt. Så fort man halkade till blev det även mer halt eftersom skorna blev blöta och leriga.

Vi gick genom bambu skog, ormbunkar och risfält. Sedan kom vi fram till ett otroligt fint vattenfall. Jag satt på klippan med vattenfallen runt om mig och tittade på utsikten. Det var så skönt att bara sitta där och lyssna på vattnet och titta ut över risfälten.
Vi gick sedan ner till botten av vattenfallet. Där var också väldigt fint men inte alls som där uppe. Vi fortsatte gå genom risfält och sedan en större väg. Vi följde vägen fram till där vi skulle äta lunch och jag tog nudlar. Maten är som sagt såå god här! Älskar nudlarna!!

Efter lunchen åkte de som bara hade bokat 1 natt tillbaka hem. Det var bara jag, Hannah och Mattias som hade bokat 2 nätter. Vi fick välja om vi skulle gå till en lokal familj och sova eller sova på hotellet vi hämtades på dagen innan.
Vi valde att bo hos en lokal familj.
Vi började gå på en större väg och gick där ganska länge(totalt tog det 3h att komma fram till boendet).
Längs vägen var det fin utsikt men också häftigt att gå förbi deras hus, jobb, möta de som bodde där och se vad de gjorde om dagarna. Vi mötte även buffalos, hundar, grisar och höns längs vägen. Vi såg en höna som såg ut att ha en kyckling ur rumpan.. och Mattias frågade om den precis födde.. min första tanke var "Ja men det gör den ju!!" Innan jag också kom på att hönor lägger ägg. Hahah vi skrattade många gånger åt det. Det verkade dock som att hönan blivit missbildad eller råkat få en siamesiska tvilling vid rumpan.
Vi gick även förbi några män som lyfte en ganska stor död hund med halsen uppskuren ner i en balja. Vi frågade om de skulle äta den och Zo berättade att vissa gör det och andra inte.

Det var kul att vara en mindre grupp och Zo var mycket mer pratglad. Hon berättade att i vissa byar där "kidnappar" männen den kvinnan han vill gifta sig med. Sedan tar han hem kvinnan till hennes familj i ca 4 dagar och efter de får han veta om han får gifta sig med henne eller inte. Det verkade inte som att han på riktigt kidnappade, men att kvinnan inte hade så mycket annat väl än att följa med. Männen betalar också en stor summa för kvinnan, men i svenska kronor var det inte mer än typ 40 000kr. Zo hade inte blivit kidnappad utan enligt henne gift sig med den man hon ville. Hon började jobba när hon var 5 år och var idag 22 år. Hon vet inte vilken dag hon fyller år för de firar inte sånt utan hon vet bara vilken månad, vilket jag glömt men maj eller juni tror jag.

I slutet av vandringen började vi alla bli rejält trötta och fötterna gjorde ont. Vi gick så mycket nerför så tårna tog i skorna i varje steg man tog. Det var otroligt vacker och vi gick förbi många glada familjer och barn som vinkade glatt.

Vi kom tillslut ner till botten av dalen där boendet var. De bjöd på kokt sötpotatis och en frukt/grönsak jag inte vet vad det var. Det var helt okej gott men hade nog varit godare med smör eller salt till. De jag inte vet vad det är smakade nästan lite nötigt.

Lite senare kom de in med pommes med vitlök över, de var så gott! Familjen odlade allt de bjöd på precis utanför huset och det dröjde inte länge innan vi serverades väldigt god mat. Jag orkade inte äta så mycket jag ville eftersom vi fått allt snacks innan.
En skål såg ut som svamp och groddar, men de visade sig vara tofu och kycklingmage..

Det var flera smågrupper som också bodde hos familjen så vi var totalt 9 pers här med. Det var roligt att alla guider sov med oss, på förra stället åkte Zo och sov någon annan stans.

Efter vi hade ätit upp tog de fram risvin, eller happy water som dem kallar det..
Vi skulle skicka runt en halv vitlöksklyfta till varandra med hjälp av pinnarna (morfar du hade fått dricka väldigt mycket risvin.. ;)). När man tappade klyftan skulle man dricka risvin som straff.

Vi körde några runder och sedan satt vi mest och pratade.
Ägaren av huset kom ut och tog en shot med oss efter han hade gjort klart allt i köket. Om man ville fick man sedan gå in till dem och dricka risvin och prata.
Det var ingen som gick dit och jag tyckte inte de andra turisterna var så roliga så jag valde att själv gå in till de lokala gubbarna och guiderna. Det dröjde inte länge innan Hannah och Mattias kom med in.
De var alla så fascinerade av att Mattias hade så mycket skägg och hår på benen och armarna och kallade honom för Björnen. Han som satt bredvid Mattias hade inte ett enda hårstrå på varken armarna, benen eller i ansiktet. Vet inte om han bara inte hade hår eller om han rakat av allt.

Den enda engelska de kunde var 1, 2, 3 så vi gjorde mest tecken och försökte prata med hjälp av chester. Det blev många risvin för de enda de gjorde var att skåla och skratta. Det var så roligt och det kändes som "happy water". De var när vi satt här vi förstod att vi hade ätit kycklingmage innan. De hade en skål kött på bordet som vi inte hade haft där ute när vi åt. Det visade sig vara rätta!! Råtta är tydligen en delikatess och de är bara vissa säsonger som de äter det. Jag ville testa en liten bit så de gav mig en av de mista bitarna. Jag tog kål, gurka och soya för att de tydligen inte var lika gott om man bara åt det rakt av. Det var så krispigt och smakade inte så gott. Det var bara en liten bit så kände inte så mycket smak men de berättade att jag hade ätit klorna eller tassarna(vet inte vad råtthänder heter?). De var även en helt friterad liten fisk som jag smakade. Jag tycker absolut inte om ben i fisk och en hel fisk har väldigt mycket ben i sig.. det knaprade så mycket när jag åt och jag tyckte det var så äckligt, värre än råttan!

Gubbarna gick sen hem en efter en. En gubbe försvann och vi frågade vart han var. Då berättade en av guiderna att han hade tagit moppen hem.. fast han hade druckit väldigt mycket. Shottarna var inte så starka i procent men gubbarna hade suttit och shottat ett tag innan vi kom. Det var inte det godaste jag druckit direkt.

Jag gick och la mig med ett leende på läpparna efter en så rolig, häftig, otrolig och minnesvärd dag och kväll!

Soluppgången: 

2 minuter in på vandringen var det såhär lerigt: 
 
Vi gick med risfält åt höger och vänster och balanserade på de leriga i mitten:
 
 Vi gick genom risfält, bambuskog och ormbunkar: 
 
 
 
Där vattenfallet var: 
 
 
 
Ett till vattenfall: 
 
Gick till andra sidan av vattenfallet och man kan ana klippan i bakgrunden: 
 
Vandrade ganska långt på denna vägen: 
 
Kycklingen som födde??
 
Grisar och bufflar:
 
 
Barn sim lekte: 
 
Arbetare: 
 
Zo's hus: 
 

En gård vi gick förbi: 

Maten på kvällen, fisk, råtta och annat som var gott.. ;)

 
 

Gänget på kvällen!

 

 Vilken dag!! Så många upplevelser så väldigt många bilder.. kul att du orkar läsa ända hit ;) 

//Klara

 


Kommentarer
Postat av: Mamma

Urk med råtta! Du vet var det finns..265 är det uppe i nu. Vilken häftig dag och kväll!

Svar: Vaa så många?! Haha kanske ska laga när jag kommer hem... ;)
Klara Albertsson

2019-11-21 @ 21:46:21
Postat av: Pappa

Vilken dag! Var som en vecka.

2019-11-24 @ 20:58:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0