DAG 22: Hike i Sapa dag 1

Hej!!
Vi var ju först väldigt glada över platserna i bussen.. Men det var inte så bra som vi trodde. Brevid Mattias låg det asiater som spelade spel och facetimeade hela natten. Det var väldigt trångt och de första 3 timmarna stannade bussen typ 6 gånger. Precis när man höll på att somna var det stopp. Vi hade även köpt med oss massa att äta på bussen, men det var förbjudet att äta på den. Man fick passa på att äta i pauserna.

Efter sista stoppet lyckades jag somna lite men vaknade av ett panik ryck. Vet inte varför jag vaknade så men bussen körde på serpentinvägar och jag kände mig väldigt instängd. Fick lite klaustrofobi och kunde inte sova förrän vi var framme. Skönt då att ha Mattias som kunde lugna ner mig.

Tillslut kom vi fram till bergen och staden Sapa. Där skulle bussen stå i ca 2h innan taxi m.m kom och körde allt folk till vårt de skulle. Då gick asiaterna ut ur bussen och vi hade hela bakredelen av bussen för oss själva. Vi spred ut oss och kunde sova de timmarna, vilket var väldigt skönt för bussen stod still.
Tillslut kom får skjuts och vi åkte till ett hotell. Där fick vi frukost och träffade fler som skulle gå på samma hike som oss.

Kl 8.30 startade vi gå, vi blev så hämtade av en ung tjej som hette Zo(vet inte hur det stavas men det lät så iaf). Hon hade väldigt fina tradionell kläder och medan vi gick kom det fler äldre kvinnor med tradionell klädsel.

Det började väldigt brant och vi lämnade byn genom att bara kliva rakt uppför branten. Det var ganska lerigt och blött på stigen så man halkade till nästan hela tiden.
Vi gick ända fram till lunch med bara små snabba vattenpauser. Det var såå fint där!! I början var det ganska kallt men efter att vi bara gick uppför blev man snabbt varm. Vi gick med utsikt över risfält och gick förbi kossor, hundar, grisar och höns. Alla djuren gick lösa men de brydde sig inte om att vi kom. Vi gick även förbi små hus och lokala personer som bodde där.
De tradinellt klädda kvinnorna var väldigt hjälpsamma, särskilt där det var svårt att gå. Jag visste att de hade något i bakhuvudet, men de var ändå väldigt trevligt att ha med dom.
Vi var 17 stycken som vandrade, plus guide och 3-4 kvinnor som hjälte oss.

När det tillslut var dags för lunch hade vi kommit till en liten större by. Där serverades väldigt god mat! Ris, kål, tofu, kyckling m.m. medan vi åt kom kvinnorna som hade gått med oss för att försöka sälja saker. De hade väldigt fina handgjorda saker de sålde. Det sprang även runt barn i lunch-resturangen som sålde bland annat armband. Så tragiskt att se så små barn jobba.. samtidigt som jag visste att det inte är bra att köpa av dom, kunde jag inte motstå att köpa två små armband. Jag ville så gärna att de skulle få pengar men ändå ville jag inte främja det..

Efter lunch sprack solen upp och vi gick kanske bara 1h till innan vi var framme vid stället vi skulle bo. Gruppen delades lite för vi skulle bo hemma hos en familj medan vissa skulle bo på hotellet där vi började dagen.
Vi var tillslut 9 st som stannade hos familjen. Efter den dåliga sömnen natten innan tog jag en powernap innan jag orkade hänga med de andra.
Huset låg så fint mitt bland risfälten. Det var en familj som bodde där och det var väldigt primitivt. När man kom in var det en tom stor sal med ett litet bord i ena hörnet och 3 sängar i andra. De fanns även två små rum som jag tror de hade sina sängar i. En trappa upp var det som ett loft med ca 10 madrasser på golvet. Varje madrass hade myggnät över sig och ett väldigt tungt täcke. Det var ingen isolering någonstans utan bara ett lager plankor. Man kunde se massa ljus sippra in för de var inte ens tätt överallt.
Toa, kök och dusch var utanför huset men ändå ihopbyggt.

Familjen hade 3 små söta barn som sprang omkring och lekte. De lekte med öronproppar och en gammal flaska diskmedel.
Det var skönt att se barnen leka med vad det hade och inte sitta framför en ipad/telefon.
Mattias visade dock barnen de olika roliga filterna man kan ha på Snapchat. Barnen tyckte det var såå kul och jag tror inte de hade sett det innan.

Vi spelade kort och åt god hemmalagad middag, nästan samma som lunchen. När solen gick ner blev det snabbt väldigt kallt. Fast jag hade långbyxor, t-shirt, långärmad pch regnjacka frös jag. Det var kanske 10-15 gradet men det blåste en del. Blåsten gjorde dock att vi slapp mygg! Vi satt och snackade tills klockan blev runt 21-22 och gick sedan och la oss. Det var väldigt roligt och trevligt folk där. Jag pratade mest med Claire från Nederländerna, Lotfi från Belgien.. och Maria och Nacho från Spanien. En tjej som hette Hannah från Australien var också väldigt go!! Det var två andra tjejer med men de pratade jag inte så mycket med. Senare på kvällen kom 3 pers från Kroatien men de höll sig mest för sig själva, men var ändå trevliga.

Jag fick dock en liten dipp innan kvällsmaten. Blev väldigt ledsen över att jag inte kan planera vidare min resa utan att veta om vi måste tillbaks till Japan. Det är jobbigt att prata om resan och de som hänt men när jag nämner något för andra säger jag det med en klackspark, medan de är så jobbigt innerst inne. Alla dagar går upp och ner och efter att ha ringt mamma och Erika kändes det bättre. Alla runt om mig märkte att jag var ledsen men ville vara där för att trösta mig. Jag blev dock än mer ledsen över att jag inte bara kunde njuta över hur bra jag hade det där och då, ist för att tänka på de förflutna eller framtiden.

I övrigt var det en fantastisk dag!

Starten i staden:

Första backen från stora vägen rakt upp på berget:

Ute på turen: 

 
 
 
 
 
 
Vissa kvinnor bär med sig barnen varje dag på detta sättet. Förstår inte hur för jag snubblade och höll på och kunde knappt gå själv. Kvinnorna gick så lätt fram som att de aldrig gjort något annat. 
 
Vid lunchen när massa barn ville sälja armband(foto taget av Lotfi): 

På väg till boendet, buffalos gick överallt: 

Kortspel: 

Utsikten: 

 

Barnen som bodde i huset(foton tagna av Lothi):

 

Huset: 

 
Sängarna, supertjocka täcken och huvudet var lite kyligt men i övrigt svettades jag typ: 
 
Vilken dag!! 
 
//Klara 

Kommentarer
Postat av: Pappa

Vad spännande! Vilka bilder!

2019-11-17 @ 19:28:32
Postat av: Mamma

Låter underbart! Vilka bilder! Lev i nuet❤

2019-11-17 @ 19:34:21
Postat av: Mamma

Låter underbart! Vilka bilder! Lev i nuet❤

2019-11-17 @ 19:34:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0