DAG 18: Hike på Cat ba island

Hej!!

Vi gick upp vid 8 och käkade frukostbuffé som de hade lagat. Idag var det dags för hike!

Vi hängde runt på ön och slappade till 10 innan en båt hämtade oss. Vi åkte till den stora ön som heter Cat ba. Där lånade vi cyklar och cyklade sedan i 20-30 min. Det var så fint både att cykla och när vi åkte båten dit!
Vi cyklade förbi några som la asfalt på en väg. De var inga maskiner utan de gjorde allt för hand!! De tom plattare till vägen för hand med hjälp av en planka.

Vi cyklade in i en liten by och tog en paus. Byn låg med massa små "berg" runt om och det var väldigt grönt och fint. Kor och getter gick runt lösa och allt var väldigt fridfullt. Det var skönt att komma bort från trafiken i stan där alla tutar HELA tiden.

Vi började gå en liten stig upp för berget. Tillslut säger guiden att vi ska följa en elkabel hela vägen upp till toppen. Han skulle gå bakom oss för att se så vi inte tappade någon (jag tror han gick längst bak för att gå i ett väldigt lugnt tempo).

Vi börjar gå uppför och det är såå brant!! Det är en stig, men man får klättra upp och ta så höga kliv. Ca halvvägs var jag dödstrött och det rann svett av mig. Klockan var efter 12 och jag var väldigt hungrig. Ville nästan ge upp och vända där..

Men tillslut kom vi upp och det var sååå fint!! (kan inte säga de för många gånger.. hehe). Man såg så långt och det var knäpptyst där uppe. Det var så skönt att bara sitta där och kolla ut över bergen, se rovfåglar flyga omkring och inte höra ett ljud.

När vi hade varit där uppe i kanske 10 min kom guiden tillslut ifatt oss. Det var inget turist-ställe direkt utan vi följde helt enkelt elkablar upp på berget. Högst upp var elcentralen så det var ingen avancerad utsiktsplats.

I vilade och drack vatten och sen var det dags att gå ner. Jag var såå hungrig och såg inte fram emot att gå ner. Det tog ca 30 min att gå ner och de var så brannt så man fick klättra neråt också. Stenarna var väldigt hala(inte för det var blött utan för den sorten kändes väldigt hal) och man fick gå så försiktigt.
Jag var trött och hungrig och ville skynda mig ner. Det går bra väldigt länge men i slutet när jag var ännu tröttare halkade jag på en sten och föll rakt på rumpan. Satte mig på en ganska spetsig sten och det gjorde så sjukt ont.
Alla stannade upp och frågade hur det gick och jag reste mig tillslut upp och det gick ändå bra att gå. Hade detta hänt när jag var själv hade jag nog suttit där och gråtit ett tag och tyckt synd om mig ;)

När äntligen kom ner från berget cyklade vi raka vägen tillbaka till båten. Alla var väldigt hungriga och trötta. På båten dukade de fram mat och jag åt så mycket.

Efteråt stannade båten till så vi kunde bada. Jag var så mätt så det kändes som jag skulle sjunka om jag hoppade i.
Det var väldigt skönt att svalka sig efter hiken, men vattnet var så kallt denna gång!
Låg inte alls i länge utan tog bara ett dopp och la mig sedan på soldäcket. Fick aldrig riktigt upp värmen utan frös väldigt mycket tills vi kom tillbaka till vår ö.

Vart vi än åkte med båten var det öar så långt man kunde se. Helt magiskt utsikt som jag inte hann tröttna på.

När vi var tillbaka på ön hängde vi på stranden och bara njöt av att vara där vi var.

Alla som bodde i vårt rum var med på hiken. Det var tre danska killar, en Daniel från Irland och sedan Cara, James och Mattias.
På kvällen hängde vi hela gänget och spelade beerpong och bords-fotboll.

En kille från de andra grupperna var väldigt full och tog av sig och badade nakenbad. Det blev en grej så jag och ca 15 andra badade nakna!! Det var så kul men också läskigt att bada när det var mörkt.
När jag kom upp märkte jag att jag rivit mig under foten så jag blödde. En väldigt snäll kille hjälpte mig direkt och tog hand om såret och tvättade det.

Gick och la mig vid 12 och var dödstrött!
Samtidigt som vi har mycket på schemat är det även tid för att bara ta det lugnt.
Internet här ute var inte så bra, men det gjorde att man pratade med folk och njöt av utsikten istället för att kolla i mobilen.

Här kommer "lite" bilder från idag!

 En söt hund som bodde på ön, Freddy (nej mormor jag lekte inte med den.. fast jag gärna ville ;))

 

Utsikt från ön när båten kom och hämtade oss: 

 
På g med båten! Ser ni hjärtat som är ett hål i ön??
 
 
När vi cyklade cyklade vi igenom en mörk tunnel. Jag hade solbrillorna på så såg inte någonting i mitten av tunneln!! Men det gick bra ;) 
 
Där vi tog paus innan hiken: 
 
 
 
UPPE!! På ena hållet var det mest skog, Rovfågeln som svävade omkring: 
 
Så svettig!!
 
 
 
Gänget! 
 
 
Man ser dåligt hur brant det är.. men det var sjukt!! De är kablarna man ser som vi följde.
 
 
Båten som hämtade oss efter hiken: 
 
Mat på båten på väg hem. Jag smakade denna men i övrigt är de så bra på att laga fisk! De var lite för mycket ben i denna för att jag skulle gilla det.. 
 
Utsikt från båten: 
 
 
Hoppa från båten, viktigt att hålla för näsan.. :) 
 
Volleyboll planen: 
 
Här satt vi, jag, Cara, James och Mattias 
 
Kul om ni orkat kolla ända hit ;) 
 
//Klara 

Kommentarer
Postat av: Pappa

Såg allt rovfågeln på en bild. Ha det!

Svar: Ja så häftigt!!
Klara Albertsson

2019-11-17 @ 19:45:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0