DAG 48: Petronas twin-towers och Malaysisk middag

Hej!!
Idag var första dagen jag vaknade upp i Kuala Lumpur. Jag käkade frukost som hostelet bjöd på, röstat bröd med jordnötssmör och mjölk o Kelloggs.
Sedan gick jag till en klinik för att be dem lägga om plåstret på min tå. Jag bad dem bara snabbt kolla på mitt finger och min andra fot.

De sa inte så mycket mer än att fingret var väldigt infekterat och de behövde rengöra det.
Läkaren tar fram en så stor spruta och sticker i mitt finger. Fick panik när jag såg det för sprutan hade ju kunnat gå igenom hela mitt finger.. Hon tröstade mig med att de var för bedövning så att de sedan kunde öppna upp såret mer och rengöra det. Medan fingret skulle tappa känsel gick hon över till ena foten. Jag ser henne än en gång med en jättespruta och hon trycker in den i min fot. Haha jag skrek för de gjorde så ont och för att jag tyckte sprutorna var så läskiga.
Jag var där kanske 1.5h och de var två tjejer som tog hand om mig. De tvättade alla sår, plåstrade om dem och skrev ut antibiotika och andra piller åt mig. Jag fick även med mig mer material för att kunna tvätta det själv.

När jag kom tillbaka till hostelet undrade alla hur det hade gått och var väldigt omhändertagande.

Jag gick sedan ut för att utforska staden lite. Jag gick till de kända tvillingtornen som heter Petronas twin-towers. De var väldigt stora och mäktiga!
Inne i tornen fanns det ett shoppingcentrum. Det var sååå stort!! De hade julpynt och snögubbar överallt. Jag tyckte det kändes lite konstigt för jag har absolut ingen jul-känsla.. de spelade även julmusik och de kändes helt fel att höra det.. för mig är det inte jul nu!

Jag började med att äta på en food court. Det var så många ställen så jag kunde inte bestämma mig.. jag gick till Subway och köpte macka. Haha tråkigt men fick lite panik av alla ställen man kunde välja från.
När jag satte mig och åt satt två äldre män bredvid mig. De frågade vart jag kom ifrån och vi pratade under lunchen. De jobbade med utbytesstudenter i Kuala Lumpur och hanterade alla som ansökte om att studera där, så de hade hanterat en del svenskar!
Efter mackan gick jag och shoppade, det var så längesen kändes det som (i en riktig butik och inte marknader).
Jag ville ha ett par shorts till när jag åker till stranden igen för jag har bara ett par som jag använder hela tiden. Jag hittade 2 shorts och en lång-kjol som jag tänkte är bra att ha när man besöker religiösa platser. Den var även luftig och väldigt fin!
När jag kom till kassan berättade de att jag kan gå och få ett turistkort i receptionen och få 10% rabatt på de jag handlar. De berättade även att om jag väntar med att handla tills i morgon kan jag få 50% rabatt på andra plagget.

Jag hämtade ett turistkort och fick 10% på kjolen och la undan shortsen till imorgon. Så snällt av dem att berätta detta, de hade de ju verkligen inte behövt!

Jag gick sedan tillbaka till hostelet och tog en is-kaffe och en muffins på Starbucks. Sedan vilade jag lite innan det var dags för middag med hostelet.
Jag hade skrivit upp mig för att äta Malaysisk mat. De hade dukat upp så mycket mat och man skulle äta med händerna. Jag fick dock en gaffel och sked om jag hade svårt att äta med vänster hand(eftersom mitt finger hade bandage på höger hand).
Först var det bara jag och det såg så roligt ut, folk som gick förbi undrade om jag skulle äta all mat själv.. men sedan kom de andra.
Maten bestod av en kycklingcurry gryta, ris med kryddor i, en väldigt stark rätt som jag inte riktigt vet vad det var i, satay kycklingspett och ett slags bröd som var friterat. Det var även en rätt som bestod av rivna morötter, groddar, bönor, tofu i två olika varianter och jornötsås. De var även en skål med vegetariska supergoda vårrullar. Allt var så otroligt gott och jag åt så mycket. Vi hade inga tallrikar utan åt på bananblad. Jag klarade av att äta utan att använda besticken ;)

Som efterrätt fick vi en glass med smak av sesamfrön. Jag vet inte riktigt vad det var i den mer, men de kallade den för "blockglass" för de gjorde stora block av glass som de sedan delade upp i mindre glassar.

Efter maten försökte jag styra upp lite hur jag skulle resa och vad jag skulle göra. Jag blev inte mycket klokare men jag bokade en natt till här i alla fall.

Jag gick och la mig ganska tidigt, var trött och skulle gå upp väldigt tidigt imorgon.

Här kommer lite bilder från dagen!

Här ligger jag och tog ett kort för skojs-skull. Tyckte det kändes kul att jag låg på en brits när de bara skulle ge mig ett nytt bandage.. väldigt glad att jag låg ner annars hade jag nog svimmat när jag såg sprutan.
 
Här är alla bandage (mormor jag mår bra!!) 
Höger fot: Skadade mig på en pinne i djungeln i Kambodja
Vänster tå: sprang in i en stolpe som håller upp höngmattorna på stranden i Kambodja 
Fingret: skulle låsa upp toalåset och de satt lite fast, så när jag tog i skar jag mig på något sätt, ett väldigt litet sår dock som blev inflammerat.
 
Alla piller och grejer jag fick från kliniken: 
 
Petronas tvillingtorn: 
 
Hängde i en park vid tornen: 
 
 
Pekar på tornen med mitt bandagefinger som ser väldigt tjockt ut.
 
Julgran utanför köpcentret:
 
Julgrejer inne i köpcentret:
 
På vägen hemåt:
 
Så god muffins!! 
 
Middagen, när bara jag hade kommit: 
 
Gänget när alla var samlade: 
 
Maten: 
 
 
Efterrätten: 
 
Kul att ni läst!! 
Jag mår bra efter dagen trots klinik-besöket ;) lite traumatiserad av sprutorna bara..
 
//Klara 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0