DAG 53: Spöregn och Singapore Sling

Hej!!

Idag tog jag mig ut till MacRitchie naturreservat. Jag var ganska seg på morgonen så åkte dit utan att äta frukost, åt så sent igår så var inte riktigt hungrig. Jag tog en buss sista biten och när jag hoppade av var ingången som jag tänkt ta avstängd. Det hade börjat regna ordentligt och jag fick gå ca 1km innan jag kunde svänga in på reservatet. När jag svängde in stod en varningsskylt för apor och vad det såg ut som på bilden, vildsvin.. Jag gick på en väldigt liten men lång stig. Stigen hade blivit som en bäck pga av regnet så det var riktigt blött. Hade det varit fint väder tänkte jag gått till ett ställe där man kan gå på gångar högt uppe i träden(utmanar min rädsla.. haha). Men eftersom det var såå regnigt och blött valde jag att bara gå längst vattnet en bit och sedan ta mig mot bosniska trädgården. Trotts regnet var det väldigt fint runt sjön och jag kan tänka mig att det är härligt att promenera och springa där en solig dag. Jag gick förbi en skylt med en stor ödla på som kunde bli upp till 3m.. blev lite rädd att jag skulle stöta på den här.

När jag skulle gå ut från reservatet gick jag en till superlång smal "bäck"(stig). De enda djuret jag mötte var en tupp i buskarna?!

Jag gick för att försöka hitta en buss som gick till botaniska och förstod mig inte riktigt på bussarna. Flera körde förbi mig innan jag fattade att jag måste vinka på dem om jag ska med..
När jag gick mot trädgården gick jag förbi en food court som hette Adam road food Centre. Eftersom jag inte hade haft frukost än och klockan närmade sig halv tolv tog jag en paus och torkade upp lite. Jag åt nudlar med något kött till, fattade inte om det var anka.. men jag tror det.

Jag gick sedan till botaniska. Det fortsatte att regna och jag var inte så taggad på att gå runt. Jag gick ändå igenom typ 3/4 av parken. Jag såg den där ödlan de var bild på i reservatet. Blev lite rädd när den krawlade mot mig för jag visste inte hur snabb den var. I och utanför parken sprang de runt massa tuppar. Fattar inte grejen med alla?! Det äe knappt några höns, utan bara jättemånga tuppar. Jag såg ett barn jaga en tupp.. haha de gjorde min dag, det såg så roligt ut!!
Sen såg jag att Stevens-hållplatsen låg ganska nära. Jag gick ut från parken och tog sikte på Stevens Road. Jag tänkte att det kanske fanns något café eller något där man kunde sitta och spana efter Steven..
När jag gick dit gick jag igenom ett väldigt rikt område. Det var stora flådiga hus med grindar/portar för infarten.

Jag blev väldigt besviken när jag kom till Stevens Road. Det var ingenting där.. inte ens en mack. Jag gick mot MRT hållplatsen och kollade på Google Maps om det låg något ställe att fika på. Det enda som låg där var Mc Donalds.. vilket jag inte var så sugen på.
Besviken tog jag MRTn tillbaka mot stan.
När jag satt på den ropade de upp att nästa station var Little India, jag tänkte att där har jag ju inte varit.. Så jag hoppade av.

Jag var nog egentligen lite för trött för att gå omkring men jag gick och kollade runt 2-3 kvarter innan jag tog spårvagnen till stan.

Jag hade bestämt att jag skulle käka på ett typiskt Singaporemat-ställe på kvällen och sedan gå till en roof top som låg nära resturangen.
Klockan var inte ens 14 och jag visste inte riktigt vad jag skulle göra. Mamma hade skickat ett kort från när hon var på Raffles Hotel 1988 och drack en Singapore sling. Så jag tänkte "varför inte gå dit och kolla vad en Singapore sling är".
När jag kom dit var det en ganska lång kö och det låg jordnötaskal överallt på golvet. I väntan på att komma in kunde man äta jordnötter och kasta skalet på golvet.

När jag kom in fick jag en plats vid baren eftersom jag var ensam. Jag satt bredvid en kvinna från Storbritannien och vi höll varandra sällskap under drinken. Den var faktiskt väldigt god! Vi hade också jordnötter man kunde äta och sedan skulle man kasta skålen på golvet här med. Jag frågade var grejen var med jordnötterna men jag förstod inte alls svaret.. Så efter några försök att förstå log jag bara och sa "aaha häftigt!".. Haha. Men de hade något att göra med förr i tiden.. att de gjorde såhär då och då skulle traditionen hålla i sig. Men vet inte varför de gjorde så förr heller..

Efter drinken gick jag tillbaka mot där resturangen låg. På vägen gick jag förbi ett köpcentrum(de finns 1000 här) och i en Nespresso-affär fick man provasmaka gratis kaffe. Jag tog en stark espresso och vaknade till lite efter den. Det fanns en mysig pubgata nära resturangen så jag satte mig och tog en till Singapore sling och försökte få Wifi.. men Wifi var väldigt dåligt.

Jag gick sedan för att leta efter nagellack(fattar inte hur mina naglar kan må så bra?! De brukar alltid brytas men nu blir de så långa!!). På väg mot köpcentret gick jag förbi en gigantisk gunga som man slungas iväg i. Några kompisar hade gett en kille i födelsedagspresent att åka i gungan men han hade ögonbindel på sig så han visste inte vart han var. Haha jag stod och kollade på spektaklet ett tag innan jag gick för att hitta nagellack.
Jag hittade istället en salong där de gjorde manikyr, så jag satte mig och fick fina naglar. Tjejerna som jobbade där var väldigt roliga och pratiga.

Visste ni förresten att de officiella språket i Singapore är engelska?! De visste inte jag i alla fall!

Efter naglarna var fina gick jag och åt på den traditionella Singapore-resturangen. Blev lite chockad över vad man kunde beställa.. Det var kycklingfötter, grislever, grisnjure, grismage och konstiga saker som jag inte ens förstod..
Jag tog en revbenssoppa, ris och något slags friterat bröd. Det var gott och kul att testa.. men de var inget jag känner att jag behöver äta igen.

Sen gick jag till en roof top som heter south bridge. En kille på hostelet i Kuala Lumpur tipsade om den baren. Han kommer ifrån Singapore och bor där så han tipsade även om botaniska trädgården, resturangen och naturreservatet. Så bra med tips från en local för jag hade nog aldrig hittat den rooftopen annars.

Bildbomb från dagen:

Naturreservatet, stigen som var som en bäck: 

 
Nere vid sjön: 
 
Botaniska trädgården: 
 
 
 
 
 
De sprang runt tuppar överallt i denna delen av stan.. så konstigt: 
 
 Gick i ett flådigt område för att komma till Stevens road, alla hus hade grindar och långa uppfarter: 
 
STEVENS ROAD!!!
 
Tvungen att ta en bild med det: 
 
I de indiska kvarteren: 
 
 
Gick förbi en gammal fin brandstation: 
 
Kom till Raffles Hotel... tog en Singapore sling!
 
Jag 2019 på Raffles Hotel med en Singapore Sling: 
 
Mamma 1988 på Raffles Hotel med en Singapore Sling: 
 
Jordnötterna, kul grej men inte så kul att städa upp. Detta är bara ute vid kön in. Inne i baren var golvet täckt! 
 
Högst upp i den bruna byggnaden var roof topen jag var på!
 
Gick förbi en färgglad byggnad! 
 
Tradionell Singapore mat, vet inte om jag tycker det ser så gott ut.
 
Menyn: 
 
 
På Rooftopen: 
 
 
Sedan blev det mörkt och slutade regna!
 
Väldigt fin utsikt! 
 
 
Hann med så mycket idag även om jag tog det lugnt och inte hade så mycket planerat! 
 
I morgon bär det av till Thailand!! 
 
Ha det bäst! 
 
//Klara 
 
 

Kommentarer
Postat av: Mamma

Vilka snyggingar 😍😉

Svar: Haha Jaa!! ;)
Klara Albertsson

2020-01-02 @ 22:09:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0