DAG 51: Malaysia--> Singapore

Hej!!
Idag gick jag upp vid 8 och käkade jordnötssmör på rostatbröd o en skål flingor, förvånade?
Jag packade sedan ihop mer grejer och gick ut för att försöka köpa en ny powerbank. Min verkar gått sönder och med alla bussresor och resdagar är det skönt att ha extra batteri till mobilen.

Jag var också noga med att gå igenom väskan för att inte ha några tuggumi att ta in i Singapore. Det är olagligt att ta in tuggumi i Singapore. Jag hade något paket kvar som jag fått av mormor.

Jag slappade runt på hostelet och käkade på caféet som låg vägg i vägg med hostelet. Jag åt en så god macka!! Haha känns som jag ofta säger att jag åt gott.. Jag kommer rulla fram när jag kommer hem ;)

Jag slappade lite för länge och skulle ta en Grab till busshållplatsen som låg ca 25min promenad iväg. De skulle bara ta ca 10 min med Grab men vad jag inte tänkte på var att de ofta tar lång tid innan de kommer och hämtar upp dig. De tar mellan 10-25min för dem och oftast på dagen har jag fått vänta ganska länge. De skulle ta 17 min för bilen att komma så jag skrev till honom att jag inte hinner vänta så länge. Jag avbokade den och började gå/springa mot bussen. Visste inte riktigt hur jag skulle komma dit i tid. De stod på biljetten att man skulle checka in minst 30 min innan. Jag tog mig från hostelet vid 11.45 och bussen skulle gå 12.30... Så jag skulle inte hinns checka in 30 min innan. Visste inte hur hårda dom var men var ändå väldigt stressad. Jag gick en bit innan ja skulle kolla om de fanns en Grab närmare där jag var efter 5 min. Då såg jag att det stod en taxi precis framför mig. Han körde mig och det tog bara 5 min. Såån tur att taxin stod där, var även samma pris som en Grab skulle tagit!

När jag kom till bussen 2 min efter 12 verkade det inte alls så stressigt att checka in 30 min innan. De dröjde till bara några minuter innan halv innan folk började gå på bussen. Bussen var någon slags "lyx" buss med så breda säten. De var bara 3 säten i rad och 2 var bredvid varandra och de tredje på andra sidan gången. De stod även att de skulle vara massage i stolen.. men den fungerade tyvärr inte. Väldigt stora sköna stolar och bra med benutrymme dock!
Vi gjorde bara ett snabbt stopp på vägen pochå en mack. Jag sprang in o köpte en liten bakelse så jag hann äta något mer eftersom jag åt lunch så tidigt.
Jag gillar dock att de inte är för många stopp för då kommer man fram snabbare.

Vid närmare 19 var bussen framme i ett regnigt Singapore. Det var hällregn och det kändes inte som det skulle sluta.

Jag tog regnskyddet på väskan och regnjacka över mig och lill-väskan innan jag började gå mot MRT-stationen. MRT är deras metro/tåg och närmsta hållplats låg ca 600 meter ifrån.
Jag började gå och insåg efter ett tag att jag hade gått lite fel. När jag vände och gick tillbaka lyckades jag halka på en metallplatta som var på vägen. De har även typ klinkers på trottoaren som blir så hala när det är blöta. Jag landade på knät och såklart började det blöda.. de gjorde inte så ont men jag tyckte det var så typiskt eftersom jag har skadat mig så många gånger.. Haha.

Jag fram till tunnelbanan och det var inte så svårt att hitta vart jag skulle. Hostelet låg precis vid hållplatsen Chinatown och jag behövde bara göra ett byte för att komma dit. Hostelet heter Beary Best!
Finnen på BackHome(hostelet i KL) hade varit i Singapore och hade kvar pengar på ett MRT-kort. Jag köpte loss det av honom och det var väldigt skönt att ha de fixat när jag väl kom hit.

Jag checkade in och gick sedan för att försöka hitta något att äta. Eftersom jag bodde i Chinatown var de nästan bara kinesiska resturanger. Jag hittade tillslut en med mycket folk och tänkte att den var bra.
Det var väldigt god mat!! Tog en rätt som heter Gong Bou Chicken.
När jag skulle betala var det KAOS vid kassan. Folk skrek och såg såå stressad ut, fattade ingenting och var så trött så jag bara stod och tittade. Tillslut frågade jag killen bakom mig om de alltid är såhär kaos.. men han berättade att deras system hade lagt ner. Haha sån tur för jag tyckte så synd om de som jobbade där om de alltid var så stressigt.

Jag gick tillbaka till hostelet och försökte komma i säng tidigt. Jag ville dock kolla upp grejer att göra i morgon så jag somnade nog inte förrän strax efter 12.

En konstig sak jag tänkte på idag; när jag vaknade tänkte jag "shit det är fredag den 13e" och efter typ halva dagen när folk i Sverige började vaknade och posta grejer på Facebook och Instagram kom ja på "shit det är ju Lucia idag". Haha jag har verkligen noll jul-känsla! 

Mackan från idag, riktigt god!! Och is-kaffe på det:
 
På bussen: bra med benutrymme och breda säten!
 
Bara 3 säten i rad:
 
Singapore välkomnade mig med spöregn..
 
VARNING FÖR BLOD: Ehhehe klantiga Klara...
 
MRT- kartan, jag var på Lavender och skulle till Chinatown:
 
Hahah hittade en hållplats som hette Stevens, kanske där han håller hus??
 
Maten på kvällen, så sjukt gott. Måste laga detta hemma sen! (Gong Bou Chicken)
 
Kaoset vid kassan.. hade jag inte varit så trött hade jag nog smällt av. 
 
Kul ni läser!! 
 
Ha det bäst,
 
//Klara 

Kommentarer
Postat av: Mamma

Akta dig för den där hållplatsen 😉
Ha det bäst 💕

Svar: Haha japp höll mig långt borta från den ;)
Klara Albertsson

2019-12-15 @ 21:13:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0