DAG 16: Hanoi, Vietnam

Hej!!
Nu äntligen framme i Vietnam!!

På sista flyget tänkte jag sovit hela vägen men hamnade bredvid en pratglad man. Han var från Belgien men ursprung i Grekland. Han pluggade, var lärare, skrev böcker och höll konferenser. Där kände jag mig i underläge när jag berättade att jag "bara" jobbade som ingenjör.. Haha. Han hade pluggat väldigt mycket psykologi och jag tror att han var helt rätt person att sitta bredvid. Fick massa bra tänk på hur man kan växa som person och mycket tankar att själv fundera på i vissa situationer. Vi hade väldigt kul och han fixade så vi fick pasta fast att vi satt längst bak i planet. De börjar ju servera från början av planet och alla får välja mellan 3 rätter. När vi sedan skulle få mat berättade han som serverade att många frågat om pastan.. så hade min granne inte sagt till innan de började servera hade den varit slut ;) det gjorde min flygresa iaf!

På planet kollade jag på Gullivers resa, kände igen den från Bamse!!

Flygplatsen kändes väldigt liten men mitt bagage dröjde länge. Blev ändå klar 30 min innan jag trodde och hade sån tur att min chaffuör redan stod och väntade på mig!

Kom fram till hostelet och mitt rum var inte ledigt än. Fick låna toan och byta om och de skulle ha en gratis stadsvandring jag ändå tänkt gå på.
Precis innan stadsvandringen satte jag mig bredvid en tjej som heter Nicole. Hon kommer från Kanada och vi gick och snackade hela turen. Turen i sig var inte så bra.. guiden pekade mest ut barer, Mc Donalds och vilka ställen som har öppet längst på natten. Men jag hade något att göra i lite över 2h.

När vi kom tillbaka var fortfarande inte mitt rum klart och check-in var inte fören 13.30. Jag följde med Nicole och några som hon snackat lite med på en tur runt en marknad. Vi käkade nudelsoppa till lunch och gick sedan hem.
Folk är heeeelt galna i trafiken... minns inte att Bali var såhär och det är värre än i Kina. För att komma över vägen ska man INTE söka ögonkontakt utan bara gå.. mopederna är såklart värst men bilarna är inte mycket bättre.

När vi kom hem var äntligen mitt rum ledigt!! Jag duschade och la mig för att vila ett tag. Lite senare mötte jag upp Nicole igen för att gå och käka middag. Hennes kompis hade tipsat om ett ställe med en rätt "man bara måste äta när man är här". Vi gick till ett känt ställe för the locals och det var såå gott!!

Sedan gick vi tillbaka till hostelet där det var happy hour mellan 7-8. Nicole kom lite senare och jag träffade två danska tjejer, Marie och Klara(!!). De lärde mig ett kortspel som jag redan glömt vad det hette.. kanske Jeff? Det var väldigt kul iaf och jag lyckades vinna, nybörjartur?

Nu hör jag hur det röjer där uppe och snart ska folk ut på pubrunda. Själv ska jag sova för jag ska upp tidigt i morgon bitti! Lämnar hostellet kl 8 för att åka till Ha long bay!

Nicole reser också ensam och hon skulle iväg på en annan tur i morgon. Vi känns ganska lika på många plan och hon är rolig och lätt att hänga med!
Hon är 25 år och vi båda känner oss nästan gamla här..
Vi ska försöka åka till ett ställe som heter Nih Binh tillsammans när båda är tillbaka från sina turer.

Så skönt att vara iväg igen och att dagen började så bra med att jag träffade Nicole!

 

Kolla vad jag hittade på flygplatsen, Japan-godiset!!

 

På väg från flygplatsen in i Hanoi: 

 
Såg en katedral:
 
Jag hade bara axlar och visste inte vi skulle in hit.. Men det fanns sjalar man kunde låna!
 
 
På stadsturen tog vi en kaffe med vispat ägg.. som tydligen var en grej på detta caféet. Det var faktiskt väldigt gott.
 
Gick förbi en sjö här, visste inte ens det fanns en sjö här. Kallades sköldpaddornas sjö, men idag fanns det inga kvar där. 
 
 
En lagom packad moppe...
 
 
Lite av marknaden, såna här stånd och matställen är ÖVERRALLT
 
 
Kvällsmaten, Cha ca tror jag den hette, sååå gott!! Det gula i grytan är friterad fisk. 
 
 På väg hem från maten:
 
På rooftopen på hostelet var det en fin solnedgång. Runt 17 går solen ner här!
 
 
Såå trött så tar inte ansvar för stav- eller gramtikfel.. :) godnatt!! 
 
//Klara 

Kommentarer
Postat av: Pappa

Kul att du är igång. Hoppas allt blir bra på utflykten. Riktigt roligt att läsa din blogg.

2019-11-08 @ 16:14:14
Postat av: Mamma

Låter underbart!

2019-11-08 @ 16:36:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0